مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,719
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,004
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش توجه اشتراکی بر میزان آغازگری- پاسخ دهی اجتماعی کودکان دارای اختلال اوتیسم: پژوهش مورد منفرد

صفحات

 صفحه شروع 68 | صفحه پایان 79

چکیده

 هدف: اختلال اوتیسم مشکلات زیادی را برای کودک ایجاد می کند. آغازگری- پاسخ دهی اجتماعی, یکی از این مشکلات است که تاثیر قابل توجهی بر مهارتهای رشدی و تحولی کودک دارد. با توجه به این, پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش توجه اشتراکی بر میزان آغازگری- پاسخ دهی اجتماعی کودکان دارای اختلال اوتیسم انجام گرفت.روش بررسی: جامعه آماری شامل کلیه کودکان دارای اختلال اوتیسم در شهر اصفهان بود. از آنجا که پژوهش حاضر, به دنبال موارد خاص و یا غیرمعمول بود, از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. بر این اساس, سه کودک زیر 6 سال که علائم و نشانه های اختلال اوتیسم را داشتند, به  عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش, مقیاس تشخیص اوتیسم گیلیام (GARS) و مقیاس سنجش رفتاری تعاملات اجتماعی در کودکان خردسال (BASYC) بود. در این پژوهش از روش مورد منفرد با طرح A-B و پیگیری استفاده شد.یافته ها: میانگین نمرات از 30.95, 40.77 و 40.37 برای هر سه آزمودنی در خط پایه به 51.05, 50.05 و 50.38 در موقعیت مداخله رسید. طی تحلیل دیداری نمودار داده ها, مداخله در هر سه آزمودنی اثربخش بود. درصد غیرهمپوشی داده ها (PND) در دو موقعیت خط پایه و مداخله برای هر سه شرکت کننده به ترتیب 70%, 90% و 90% بود. این اثربخشی در موقعیت مداخله نیز همچنان قابل مشاهده بود.نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده می توان این گونه قضاوت کرد که آموزش توجه اشتراکی, روشی مناسب جهت بهبود آغازگری- پاسخ دهی اجتماعی در کودکان دارای اختلال اوتیسم است و می توان از این روش, در مراکز آموزشی و درمانی کودکان دارای اختلال اوتیسم استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    وکیلی زاد، ناهید، ملک پور، مختار، و فرامرزی، سالار. (1396). بررسی تاثیر آموزش توجه اشتراکی بر میزان آغازگری- پاسخ دهی اجتماعی کودکان دارای اختلال اوتیسم: پژوهش مورد منفرد. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 6(3)، 68-79. SID. https://sid.ir/paper/245272/fa

    Vancouver: کپی

    وکیلی زاد ناهید، ملک پور مختار، فرامرزی سالار. بررسی تاثیر آموزش توجه اشتراکی بر میزان آغازگری- پاسخ دهی اجتماعی کودکان دارای اختلال اوتیسم: پژوهش مورد منفرد. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد[Internet]. 1396؛6(3):68-79. Available from: https://sid.ir/paper/245272/fa

    IEEE: کپی

    ناهید وکیلی زاد، مختار ملک پور، و سالار فرامرزی، “بررسی تاثیر آموزش توجه اشتراکی بر میزان آغازگری- پاسخ دهی اجتماعی کودکان دارای اختلال اوتیسم: پژوهش مورد منفرد،” علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، vol. 6، no. 3، pp. 68–79، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/245272/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button