مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

471
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

561
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط بیان دستوری و نظریه ی ذهن در کودکان دارای اُتیسم با عملکرد بالا

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 86

چکیده

 هدف: در در سال­ های اخیر علاقه ی فزاینده­ ای به بررسی رابطه بین زبان و نظریه ذهن در کودکان دارای اُتیسم به وجود آمده اما با وجود مطالعات انجام شده, هنوز ماهیت این رابطه به درستی مشخص نشده است و یافته های تحقیقات درباره ی جهت اثر و مؤثرترین عنصر زبانی دخیل در نظریه ی ذهن این کودکان متفاوت بوده است. با توجه به انجام نشدن این مطالعه در زبان فارسی, هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بیان انواع ساخت­ های دستوری زبان فارسی و نظریه ی ذهن در کودکان فارسی­ زبان دارای اُتیسم است. روش بررسی: در این مطالعه, داده ­ های پژوهش از 10 کودک دارای اُتیسم و 20 کودک طبیعی (10 همتای سنی و 10 همتای زبانی) جمع ­ آوری شد. پس از اینکه کودکان اُتیسم با عملکرد بالا با آزمون غربالگری و تشخیصی اُتیسم تشخیص داده شدند, بیان ساختارهای مختلف دستوری و توانایی نظریه ی ذهن به ترتیب با استفاده از آزمون بیان دستور و آزمون نظریه ی ذهن بررسی شد و همبستگی داده ­ ها با نرم ­ افزار آماری SPSS نسخه ی 20 تحلیل شد. یافته ­ ها: نتایج پژوهش نشان داد در گروه همتای سنی بین امتیاز مربوط به آزمون نظریه ذهن سطح سوم با هریک از امتیازات مربوط به تعداد ساخت درست بیانی و تعداد گویه­ های درست بیانی در آزمون بیانی دستور زبان همبستگی معناداری وجود داشت, اما در گروه همتای زبانی و اُتیسم همبستگی معناداری وجود نداشت. برای بررسی دقیق­ تر این ارتباط در کودکان دارای اُتیسم, همبستگی انواع ساخت­ های دستوری به صورت مجزا با نظریه ی ذهن بررسی شد و نتایج نشان داد بین ساخت­ های مربوط به بند موصولی قیدی, شناسه فعل و آزمون نظریه ی ذهن سطح دوم و نظریه ی ذهن کلی همبستگی معناداری وجود دارد. نتیجه­ گیری: بنابراین برای نتیجه­ گیری درباره ی ارتباط زبان و نظریه ی ذهن در کودکان دارای اُتیسم, بررسی ساختارهای مختلف دستوری به صورت مجزا ضروری است و علاوه بر این, در درمان جنبه ­ های شناختی آنها (رشد نظریه ی ذهن), باید به ساخت­ های دستوری همچون موصول­ ها و نشانه ­ های افعال, توجهی جدی داشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احدی، حوریه. (1396). بررسی ارتباط بیان دستوری و نظریه ی ذهن در کودکان دارای اُتیسم با عملکرد بالا. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 6(4 )، 79-86. SID. https://sid.ir/paper/245277/fa

    Vancouver: کپی

    احدی حوریه. بررسی ارتباط بیان دستوری و نظریه ی ذهن در کودکان دارای اُتیسم با عملکرد بالا. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد[Internet]. 1396؛6(4 ):79-86. Available from: https://sid.ir/paper/245277/fa

    IEEE: کپی

    حوریه احدی، “بررسی ارتباط بیان دستوری و نظریه ی ذهن در کودکان دارای اُتیسم با عملکرد بالا،” علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، vol. 6، no. 4 ، pp. 79–86، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/245277/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button