Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

348
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

521
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تقلید طنزآمیز از علامت تجاری دیگری؛ ناقض حقوق دارنده ی علامت یا مطابق اصل آزادی بیان؟ (مطالعه ی تطبیقی)

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 65

چکیده

 تقلید طنزآمیز از علامت تجاری دیگری که در حقوق امریکا و برخی کشورهای دیگر به عنوان یکی از مصادیق آزادی بیان شناخته شده, ابزاری برای اظهار نظر راجع به محصولاتی است که علامت برای معرفی آن ها به کار می رود. در این نوع تقلید با الگوبرداری از علامت اصلی, شکل مضحکی از آن برای انتقال یک پیام خاص به مخاطب ترسیم می شود. در تقلید طنزآمیز منافع سه گروه مطرح است: دارندگان علائم تجاری که نسبت به آن ها از حقوق انحصاری برخوردارند, تقلیدکنندگان که حق آزادی بیان دارند, و عموم جامعه که حق دارند از نتایج مثبت آزادی بیان بهره مند شوند. در حقوق امریکا و کشورهایی چون فرانسه و آلمان رویه ی قضایی نقش مهمی در برقراری تعادل بین این منافع متعارض ایفا کرده است. شباهت علامت اصلی و علامت تقلیدی و اثر خاص تقلید طنزآمیز نسبت به علامت, به ترتیب موجب طرح دعاوی نقض و تضعیف علامت از سوی دارندگان شده است. در حقوق ایران درباره ی تقلید طنزآمیز از علامت تجاری دیگری مقرره ی خاصی وجود ندارد, اما اصل 24 قانون اساسی راجع به آزادی بیان مبنای مناسبی برای پذیرش آن است. در این مقاله پیشنهاد شده است این تقلید به عنوان استثنایی بر حقوق انحصاری دارنده در قانون تصریح شود و حدود و ثغور آن بیان گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بختیاروند، مصطفی، و اعرابی جشوقانی، مطهره. (1397). تقلید طنزآمیز از علامت تجاری دیگری؛ ناقض حقوق دارنده ی علامت یا مطابق اصل آزادی بیان؟ (مطالعه ی تطبیقی). مطالعات حقوق تطبیقی، 9(1 )، 47-65. SID. https://sid.ir/paper/246316/fa

    Vancouver: کپی

    بختیاروند مصطفی، اعرابی جشوقانی مطهره. تقلید طنزآمیز از علامت تجاری دیگری؛ ناقض حقوق دارنده ی علامت یا مطابق اصل آزادی بیان؟ (مطالعه ی تطبیقی). مطالعات حقوق تطبیقی[Internet]. 1397؛9(1 ):47-65. Available from: https://sid.ir/paper/246316/fa

    IEEE: کپی

    مصطفی بختیاروند، و مطهره اعرابی جشوقانی، “تقلید طنزآمیز از علامت تجاری دیگری؛ ناقض حقوق دارنده ی علامت یا مطابق اصل آزادی بیان؟ (مطالعه ی تطبیقی)،” مطالعات حقوق تطبیقی، vol. 9، no. 1 ، pp. 47–65، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/246316/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا