مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

643
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

565
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی دلایل تصادفات مبتنی بر الگوهای ذهنی رانندگان برون شهری با استفاده از روش تحلیل عاملی

صفحات

 صفحه شروع 20 | صفحه پایان 28

چکیده

 سابقه و هدف شناسایی عوامل موثر بر تصادفات به ویژه در کشورهای با درآمد متوسط, گامی مهم در افزایش سطح ایمنی راه ها و کاهش تلفات است. در مطالعات گذشته این موضوع از نگاه پلیس و یا متصدیان جاده ای موردتوجه قرارگرفته و به الگوهای ذهنی رانندگان در خصوص دلایل تصادفات توجه نشده است درحالیکه شدر حالیکه شناسایی این الگوها می تواند اطلاعات مفیدی در جهت شناسایی دلایل تصادفات ارائه نماید. هدف اصلی از این تحقیق پژوهش شناسایی الگوهای ذهنی رانندگان در خصوص علل تصادفات استبود. روش بررسی در این پژوهش از تحلیل عاملی برای شناسایی الگوهای ذهنی رانندگان استفاده شده است. کیو متدولوژی, فنی است که پژوهشگر را قادر میسازد تا او لا ادراکات و عقاید را شناسایی و طبقهبندی کند و ثانیا به دسته بندی گروه های افراد بر اساس ادراکاتشان بپردازد. بر اساس پژوهش های قبلی و فضای گفتمان پژوهش سی عامل و گزاره تصادفات برای راه های برون-شهری استخراج گردید و این عوامل مطابق با روش Q توسط کیو توسط سی نفر از رانندگان حرفه ای امتیازدهی گردید. بر اساس این امتیازدهی و اولویتدهی و با معیار نسبت واریانس, الگوهای مختلف فکری رانندگان در خصوص دلایل تصادفات شناسایی شده است. در این پژوهشبه منظور رعایت موازین اخلاقی, هدف مطالعه به رانندگان توضیح داده شد و رضایت آگاهانه اخذ شد. همچنین, نویسندگان متعهد شدند که اطلاعات افراد به صورت محرمانه باقی بماند. یافته ها با توجه به تحلیل عاملی انجام شده هفت الگوی ذهنی در میان رانندگان در خصوص دلایل تصادفات شناسایی گردید که درمجموع 80 درصد واریانس کل را شامل میشود. با بررسی این الگوها اطلاعات مفیدی در این زمینه حاصل گردید. سبقت, انحراف به چپ و صحبت با تلفن همراه به عنوان دلایل اصلی تصادفات شناسایی شدهاند درحالی کهدر حالیکه برخلاف انتظار, عبور کنترل نشده عابرینعابر ین پیاده از راه برون شهری موردتوجه رانندگان قرار نگرفته است. نتیجه گیری تصویر رانندگان از عوامل موثر بر تصادفات با نتایجی که بر اساس بازدید ایمنی انجام شده یکسان نبوده است. شناسایی این الگوها هم به اصلاح نظرات متخصصین راه کمک می نماید و هم می توان با فرایندهای آموزش, الگوهای ذهنی غلط میان رانندگان را در خصوص دلایل تصادفات اصلاح نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نصراله تبار، علی، باباگلی، حسن، و ارقند، الناز. (1398). شناسایی دلایل تصادفات مبتنی بر الگوهای ذهنی رانندگان برون شهری با استفاده از روش تحلیل عاملی. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، 7(1 )، 20-28. SID. https://sid.ir/paper/248008/fa

    Vancouver: کپی

    نصراله تبار علی، باباگلی حسن، ارقند الناز. شناسایی دلایل تصادفات مبتنی بر الگوهای ذهنی رانندگان برون شهری با استفاده از روش تحلیل عاملی. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها[Internet]. 1398؛7(1 ):20-28. Available from: https://sid.ir/paper/248008/fa

    IEEE: کپی

    علی نصراله تبار، حسن باباگلی، و الناز ارقند، “شناسایی دلایل تصادفات مبتنی بر الگوهای ذهنی رانندگان برون شهری با استفاده از روش تحلیل عاملی،” ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، vol. 7، no. 1 ، pp. 20–28، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/248008/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا