Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

احمدی علیرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-4
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    682
  • دانلود: 

    314
چکیده: 

مصدومیت یکی از علل اصلی مرگ ومیر و ناتوانی در جهان است. بهبود فرآیند مراقبت های تروما برای کاهش بار مصدومیت ها در کشورها در همه سطوح اقتصادی ضروری است. یکی از اجزای مهم بهبود فرآیند مراقبت بیماری ها و مصدومیت ها، کاهش خطاهای پزشکی است. راهبردهای مختلفی برای بهبود آن بکار رفته است. استفاده از چک لیست در زمینه های مختلف پزشکی، به منظور بهبود مراقبت در آسیب های ناشی از کاهش اشتباهات پزشکی، کارایی خود را به خوبی نشان داده است. مطالعات اخیر نشان داده است که استفاده از چک لیست سازمان جهانی بهداشت جهت مدیریت بیماران ترومایی منجر به کاهش مرگ ومیر شده است. مشاهدات میدانی نشان دهنده این است که تقریبا در هیچ کدام از بخش های اورژانس بیمارستان ها و مراکز تروما در کشور از چک لیست استفاده نمی شود. لذا هدف مطالعه حاضر نشان دادن ضرورت اجبار همراه با آموزش لازم در جهت استفاده از این چک لیست از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 682

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 314 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    5-9
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    726
  • دانلود: 

    201
چکیده: 

سابقه و هدف امروزه یکی از مهم ترین خطراتی که روند سلامت جامعه و توسعه پایدار را تهدید می کند، افزایش میزان تصادفات رانندگی است. هدف از این مقاله بررسی اپیدمیولوژیک تصادفات رانندگی در گیلان در طی سال های 95-91 بود. روش بررسی مطالعه به صورت تحلیلی مقطعی، بر روی 82432 مورد تصادفات رانندگی امدادرسانی شده توسط اورژانس 115 استان گیلان طی سال های 95-91 انجام شد. با بررسی برگه های ماموریتی که توسط تکنسین های اورژانس تکمیل می گردد، اطلاعات جمع آوری شد و به صورت چک لیستی که شامل متغیرهای سن، جنس، مکان تصادفات (درون شهری، بیرون شهری، راه روستایی)، وضعیت مصدوم (راننده، عابر، سرنشین، موتورسوار)، شدت جراحت و فصل تصادفات رانندگی تکمیل شد و توسط نرم افزار آماری spss نسخه 19 و آزمون های آماری chisquer, Ttest تجزیه وتحلیل گردید. به منظور رعایت موازین اخلاق در پژوهش، مشخصات مربوط به نمونه ها محرمانه بوده و از دسترس افراد خارج است یافته ها بررسی ها نشان داد که میزان بروز تصادفات درسال 95 نسبت به سال 91، 4/14 درصد افزایش داشت. از کل موارد تصادفات 5/74% مرد بودند. بیشترین رده سنی تصادفات بین 24-18 سال با 3/11% بود. بیشترین تصادفات در جاده های برون شهری با 53% رخ داده بود. بالاترین تلفات رانندگی در جنس مذکر موتورسوار با 2/11% بود. از کل موارد مجروحین تصادفات 7/57% در بیمارستان بستری شده و 2/42% به طور سرپایی درمان شدند. نتیجه گیری اکثر مصدومین حوادث ترافیکی رانندگان جوان به ویژه موتورسواران تشکیل می دهند. که این امر به دلیل رواج فراوانی استفاده در موتورسیکلت، عدم استفاده از کلاه ایمنی و بی توجهی به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است که باید جهت پیشگیری گام های موثری برداشته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 726

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 201 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    10-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1043
  • دانلود: 

    719
چکیده: 

سابقه و هدف انتشار مواد سمی، خطرناک و آتش گیر، از مخازن ذخیره در صنایع فرآیندی و شیمیایی همواره یکی از مخاطرات مربوط به افراد شاغل، ساکنین اطراف این صنایع و همچنین آسیب به محیط زیست بوده است. این مطالعه با هدف مدل سازی و ارزیابی پیامدهای حاصل از نشت بنزن در واحد کک سازی شرکت ذوب آهن اصفهان انجام شد. روش بررسی به منظور رعایت موازین اخلاق در پژوهش اطلاعات مربوط به تحقیق با اجازه کتبی از شرکت ذوب آهن اصفهان اخذ و مورد بررسی قرار گرفت. در مطالعه حاضر جهت بررسی و مدل سازی نحوه انتشار بنزن، نخست چرخه فرآیند موردنظر بررسی شده و در ادامه با انجام ارزیابی ریسک به روش تجزیه و تحلیل حالات خطا و اثرات ناشی از آن، خطرات موجود شناسایی گردید. مراحل ارزیابی پیامد در یک واحد فرآیندی شامل انتخاب سناریو، تعیین مشخصات سناریو، مدل سازی پیامدهای ناشی از سناریوی انتخابی و تحلیل نتایج هست. بدین منظور از نرم افزار ALOHA ورژن 7. 4. 5 جهت مدل سازی پیامد و ارزیابی خطرات نشت بنزن استفاده شد. یافته ها نتایج شبیه سازی ها نشان داد که جدی ترین خطر تهدید کننده کارکنان غلظت بنزن وارده به محیط هست و با توجه به قرار داشتن اتاق کنترل در 72 متری از مخزن مربوطه، تا حدود 169 متر اطراف مخزن غلظت بخارات بنزن به 800 قسمت در میلیون می رسید. ازاین رو افرادی که در این محدوده بودند در هنگام رخداد حادثه فرضی توان فرار نداشتند. همچنین خطوط تراز گرمای تابشی مربوط به شبیه سازی آتش استخری حاصل از انتشار بنزن نشان داد که در سناریوهای نشتی با قطر 5 میلی متر، 25 میلی متر و 100 میلی متر به ترتیب تا شعاع کمتر از 10، 14 و 51 متر تحت تاثیر آتش قرار می گیرند. نتیجه گیری باوجود خطا در نتایج حاصل از مدل سازی ریاضی و تبیین سناریوهای محتمل، شبیه سازی نشت بنزن و پیامدهای حاصل از آن، انجام شده می تواند در تدوین استراتژی های پیشگیرانه و طرح ریزی شرایط اضطراری در واحد کک سازی کارخانه ذوب آهن اصفهان مورد استفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1043

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 719 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    20-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    641
  • دانلود: 

    216
چکیده: 

سابقه و هدف شناسایی عوامل موثر بر تصادفات به ویژه در کشورهای با درآمد متوسط، گامی مهم در افزایش سطح ایمنی راه ها و کاهش تلفات است. در مطالعات گذشته این موضوع از نگاه پلیس و یا متصدیان جاده ای موردتوجه قرارگرفته و به الگوهای ذهنی رانندگان در خصوص دلایل تصادفات توجه نشده است درحالیکه شدر حالیکه شناسایی این الگوها می تواند اطلاعات مفیدی در جهت شناسایی دلایل تصادفات ارائه نماید. هدف اصلی از این تحقیق پژوهش شناسایی الگوهای ذهنی رانندگان در خصوص علل تصادفات استبود. روش بررسی در این پژوهش از تحلیل عاملی برای شناسایی الگوهای ذهنی رانندگان استفاده شده است. کیو متدولوژی، فنی است که پژوهشگر را قادر میسازد تا او لا ادراکات و عقاید را شناسایی و طبقهبندی کند و ثانیا به دسته بندی گروه های افراد بر اساس ادراکاتشان بپردازد. بر اساس پژوهش های قبلی و فضای گفتمان پژوهش سی عامل و گزاره تصادفات برای راه های برون-شهری استخراج گردید و این عوامل مطابق با روش Q توسط کیو توسط سی نفر از رانندگان حرفه ای امتیازدهی گردید. بر اساس این امتیازدهی و اولویتدهی و با معیار نسبت واریانس، الگوهای مختلف فکری رانندگان در خصوص دلایل تصادفات شناسایی شده است. در این پژوهشبه منظور رعایت موازین اخلاقی، هدف مطالعه به رانندگان توضیح داده شد و رضایت آگاهانه اخذ شد. همچنین، نویسندگان متعهد شدند که اطلاعات افراد به صورت محرمانه باقی بماند. یافته ها با توجه به تحلیل عاملی انجام شده هفت الگوی ذهنی در میان رانندگان در خصوص دلایل تصادفات شناسایی گردید که درمجموع 80 درصد واریانس کل را شامل میشود. با بررسی این الگوها اطلاعات مفیدی در این زمینه حاصل گردید. سبقت، انحراف به چپ و صحبت با تلفن همراه به عنوان دلایل اصلی تصادفات شناسایی شدهاند درحالی کهدر حالیکه برخلاف انتظار، عبور کنترل نشده عابرینعابر ین پیاده از راه برون شهری موردتوجه رانندگان قرار نگرفته است. نتیجه گیری تصویر رانندگان از عوامل موثر بر تصادفات با نتایجی که بر اساس بازدید ایمنی انجام شده یکسان نبوده است. شناسایی این الگوها هم به اصلاح نظرات متخصصین راه کمک می نماید و هم می توان با فرایندهای آموزش، الگوهای ذهنی غلط میان رانندگان را در خصوص دلایل تصادفات اصلاح نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 641

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 216 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    29-35
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1965
  • دانلود: 

    1126
چکیده: 

سابقه و هدف خستگی ذهنی حالتی روان شناختی همراه بااحساس خستگی در ذهن، فقدان انرژی و کاهش هوشیاری بوده که با نقصان عملکرد همراه است و طی فعالیت های شناختی به وجود می آید. پرستاران بزرگ ترین گروه شاغل در بیمارستان می باشند که مسئولیت مستقیم مراقبت از بیماران را بر عهده دارند ازآنجاکه خستگی ذهنی شاغلین بسته به محل فعالیت و سایر عوامل می تواند تحت تاثیر قرار گیرد ازاین رو مطالعه حاضر باهدف بررسی خستگی ذهنی و پایایی و روایی ابزار سنجش آن در پرستاران یکی از بیمارستان های کرمانشاه انجام گرفت. روش بررسی در این مطالعه توصیفی-تحلیلی و از نوع مقطعی تعداد 203 نفر از پرستاران به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش دو پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه مقیاس خستگی ذهنی (Mental Fatigue Scale) بود. برای انجام این مطالعه با مسئولین هماهنگی لازم به عمل آمد و با کسب رضایت آگاهانه از شرکت کنندگان و محرمانه بودن اطلاعات حاصل، اقدام به انجام مطالعه شد. داده ها با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، تی تست مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه آنالیز شدند. یافته ها میانگین و انحراف معیار خستگی ذهنی 21/7± 24/13 به دست آمد و 7/20 درصد پرستاران بدون خستگی فکری، 67 درصد خستگی ذهنی فکری، 8/11 درصد خستگی فکری نسبتا جدی و 5/0 درصد خستگی فکری جدی گزارش کردند. پرسشنامه از روایی خوبی برخوردار بود و ضریب پایایی پرسشنامه آن با استفاده از روش باز آزمون 727/0 و با آلفای کرون باخ 893/0 به دست آمد. خستگی ذهنی با الگوی کاری و تعداد شیفت در ماه رابطه معناداری داشت (05/0>P). نتیجه گیری بیشتر پرستاران خستگی ذهنی جزئی تجربه می کردند. پرسشنامه مقیاس خستگی ذهنی از پایایی و روایی خوبی برخوردار است و می توان در مطالعات مشابه از آن استفاده کرد. کاهش تعداد شیفت ها به منظور کاهش خستگی ذهنی توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1965

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1126 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    36-43
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    466
  • دانلود: 

    485
چکیده: 

سابقه و هدف مصدومیت ها کماکان به عنوان یکی از مشکلات سلامت عمومی در ایران و جهان مطرح می باشند و کنترل و پیشگیری آن ها، بار زیادی بر دوش سیستم سلامت بسیاری از کشورهای درآمد متوسط و پایین وارد می نماید. یکی از موانع مرتبط با کنترل و پیشگیری از مصدومیت ها در کشورهای با درآمد پایین و متوسط، وجود اطلاعات ناکافی یا نادرست می باشد. لذا وجود یک پایگاه اطلاعاتی ملی مربوطه برای این کشورها، ضرورت می یابد. هدف این مطالعه معرفی یک پایگاه اطلاعات تخصصی ایمنی و مصدومیت ها بود. روش بررسی در طراحی پایگاه اطلاعات ایمنی و مصدومیت های ایران (سیفلیر) از معماری چندلایه استفاده شد. در طراحی این پایگاه از چندین زبان برنامه نویسی شامل اس کیو ال(SQL)، اچ تی ام ال (HTML)، جاوا اسکریپت (Java script) و زبان سی شارپ (C#) استفاده شد. عملکرد این پایگاه اطلاعاتی در کنار سایر پایگاه های اطلاعاتی علوم پزشکی مورد ارزیابی قرارگرفت. ملاحظات اخلاقی مرتبط با این مطالعه، تماما رعایت گردید. یافته ها نتایج بررسی بخش های مختلف پایگاه، نشان داد که پایگاه اطلاعاتی سیفلیر دارای شرایط ایده آلی در جهت استفاده ی کاربران و پژوهشگران در تحقیقات ایمنی و مصدومیت ها می باشد. در حال حاضر نسخه بتای (β ) سیفلیر به صورت بر خط (Online) قابل دسترس بوده و انواع اسناد شامل مقالات مجلات علمی و کنگره ها، کتاب و پایان نامه در حیطه های مربوطه، از این پایگاه قابل بازیابی است. همچنین ارزیابی عملکرد این پایگاه در کنار سایر پایگاه های علوم پزشکی نشان داد که عملکرد این پایگاه در بازیابی اطلاعات مربوطه، مناسب و قابل قبول می باشد و حتی در بازیابی اطلاعات ملی، عملکرد این پایگاه بهتر از سایر پایگاه های علوم پزشکی بود. نتیجه گیری پایگاه سیفلیر، ویژگی های مورد انتظار پژوهشگران، دانشجویان و کاربران را دارا می باشد و می تواند به عنوان یک منبع تخصصی در زمینه تحقیقات ایمنی و مصدومیت ها مورداستفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 466

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 485 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    44-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1430
  • دانلود: 

    1334
چکیده: 

سابقه و هدف حواس پرتی راننده به عنوان یک مسئله مهم در ایمنی جاده مطرح است که خطر رخداد تصادف وسیله نقلیه را افزایش می دهد. مطالعه حاضر باهدف بررسی مهم ترین عوامل حواس پرتی رانندگی عمدی و غیرعمدی مرتبط با سوانح ترافیکی در رانندگان اتوبوس های برون شهری انجام گرفت. روش بررسی این مطالعه مقطعی تحلیلی، در سال 1397 بر روی 370 نفر از رانندگان اتوبوس های مسافربری جاده های بین شهری کشور انجام گرفت. پرسشنامه 37 سوالی مورداستفاده، دارای سه بخش شامل رفتار حواس پرتی درگذشته، نگرش ها و باورها در مورد حواس پرتی عمدی و حساسیت به حواس پرتی غیرعمدی است. میانگین و انحراف معیار نمره در هر یک بخش های مذکور برآورد گردید. اختلاف بین گروه های مختلف متغیرهای مستقل با نمره حواس پرتی با استفاده از مدل ANOVA موردبررسی قرار گرفت. مهم ترین عوامل حواس پرتی عمدی و حواس پرتی غیرعمدی بر اساس میانگین نمره افراد شناسایی گردید. برای برآورد اثر عوامل حواس پرتی رانندگی بر تصادفات جاده ای رانندگان اتوبوس از نسبت شانس توسط مدل رگرسیون استفاده گردید. کلیه تجزیه وتحلیل های آماری در سطح اطمینان 95/0 و با استفاده از نرم افزار آماری STATA ویرایش 14 انجام شد. ملاحظات اخلاقی، انسانی و اصول اخلاقی بر اساس بیانیه هلسینکی رعایت گردید. یافته ها میانگین و انحراف معیار میانگین نمره رفتار حواس پرتی درگذشته 53/11(23/0)، نمره نگرش ها و باورها در مورد حواس پرتی 16/63(75/0)، نمره حساسیت به حواس پرتی غیرعمدی 14(37/0) و نمره کلی حواس پرتی 7/88(99/0) برآورد گردید. 78/63 درصد رانندگان ازنظر رفتار حواس پرتی رانندگی درگذشته در طبقه بندی حواس پرتی کم قرار گرفتند. عامل حواس پرتی عمدی به ترتیب «دقیق شدن بر روی صحنه های تصادف رخ داده در کنار جاده» و «خواندن تابلوهای تبلیغات و آگهی های کنار جاده» با میانگین به ترتیب 6/2 و 5/2 و عوامل حواس پرتی غیرعمدی «وجود صحنه تصادف برکنار جاده» و «صحبت کردن مسافر با راننده» هر یک با میانگین 5/2 به عنوان عوامل مهم حواس پرتی تعیین شدند. بین شدت حواس پرتی حین رانندگی و متغیرهای سن، وضعیت تاهل، سابقه رانندگی و تعداد سرویس رانندگی در ماه و وضعیت نمره منفی در گواهینامه رانندگی رابطه آماری معنی داری مشاهده شد. شانس تصادفات مرتبط با حوادث ترافیکی در رانندگانی که حین رانندگی مکالمه تلفنی بیشتری داشتند 46/0 درصد بیشتر از رانندگانی بود که حین رانندگی، مکالمه تلفنی کمتری داشتند. نتیجه گیری نتایج مطالعه حاضر حاکی از اهمیت تعدادی از عوامل حواس پرتی رانندگان نسبت به دیگر عوامل است. تدوین علمی راهکارهای پیشگیرانه به کمک یافته های تحلیلی مطالعات می تواند گامی موثر در جهت کاهش حوادث جاده ای برداشته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1430

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1334 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    55-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    517
  • دانلود: 

    542
چکیده: 

سابقه و هدف هیدروکربن های آروماتیک چندحلقه ای آلاینده هایی خطرناک درمحیط های آبی هستند که به علت داشتن ویژگی های جهش زایی و سرطان زایی، تهدیدی جدی برای سلامت افراد جامعه تلقی می شوند. بنابراین برای حفظ بهداشت عمومی و محیط زیست، حذف آن ها از منابع آبی امری ضروری است. هدف از این پژوهش حذف آنتراسن از آب آلوده با نانوجاذب دندریمری مغناطیسی است. روش بررسی در این تحقیق نانوذرات مغناطیسی توسط پلیمرهای PAMAM دندریمر عامل دارشده و با لیگاند سطحی بنزآلدئید اصلاح شده است. ویژگی های ظاهری جاذب با SEM، XRD و FTIR بررسی شد. اثر پارامترهای موثر در جذب و قابلیت احیاء جاذب در شرایط آزمایشگاهی ناپیوسته مطالعه گردید و غلظت باقی مانده آنتراسن در محلول آبی با دستگاه اسپکتروفتومتر خوانده شد. داده ها با مدل های مختلف ایزوترم و سینتیک جذب تطابق داده شدند. ملاحظات اخلاقی در این مطالعه بر اساس دستورالعمل هلسینکی رعایت شد. یافته ها نتایج نشان داد که کارایی حذف آنتراسن در مقدارpH معادل 7، با افزایش زمان تماس تا 20 دقیقه و مقدار جاذب 6/0 گرم بر لیتر، افزایش می یابد. هم چنین مشخص شد فرایند جذب از ایزوترم لانگمویر و سینتیک شبه درجه دوم تبعیت می کند. بیشترین ظرفیت جذب جاذب با مقدار mg/g 105 qmax: بیانگر بالا بودن قدرت جذب دندریمر مگنتیت سنتز شده است. بررسی قابلیت استفاده مجدد از جاذب نیز نشان داد که این نانوساختار می تواند با حفظ راندمان بالای خود در جذب آنتراسن تا 7 دوره احیاء شود. نتیجه گیری با استناد به نتایج به دست آمده می توان بیان کرد که از نانوپلیمر ساخته شده می توان به عنوان جاذبی قوی و کارآمد با پتانسیل و ظرفیت جذب بالا برای حذف آنتراسن از محیط های آبی استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 517

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 542 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4