مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,324
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

659
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نقش عوامل خطر انسانی در شدت سوانح ترافیکی در راه های درون و برون شهری کشور

صفحات

 صفحه شروع 245 | صفحه پایان 252

چکیده

 سابقه و هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش عوامل انسانی در ایجاد سوانح ترافیکی در محورهای درون شهری و برون شهری کشور انجام شده است.روش بررسی: اطلاعات کلیه افراد آسیب دیده در اثر حوادث ترافیکی به صورت سرشماری, ثبت شده (فرم های کام 114) در سیستم (فاوا), که شامل 592168 نفر بودند بررسی شدند. عوامل خطر انسانی منجر به حوادث ترافیکی تعیین و نسبت شانس (Odds ratio) هر یک از عوامل خطر در رخداد حوادث ترافیکی با استفاده از مدل رگرسیونی با شانس های متناسب و تعدیل عوامل مداخله گر احتمالی مانند سن, و جنسیت و وضعیت روشنایی در راه های درون و برون شهری برآورد شد.یافته ها: میانگین و انحراف معیار سنی در جامعه مورد بررسی 34.1±14.0 سال بود. در بین عوامل انسانی دخیل در سوانح ترافیکی بالاترین درصد به بی توجهی به مقررات به میزان 69.9 درصد اختصاص داشت. نسبت شانس قرار گرفتن در یکی از طبقات جرح یا فوت در محورهای درون شهری برای افرادی که مصرف مشروبات الکلی داشته اند 6.5 برابر همین مقدار برای افرادی بوده که این عامل خطر را نداشته اند (CI: 4.88-8.65 و OR= 6.5). همچنین در محورهای برون شهری نیز بالاترین نسبت شانس را در بین دیگر نسبت ها (CI: 1.22-3.29 و OR=1.73) به خود اختصاص داد.نتیجه گیری: با اینکه مصرف نوشیدنی های الکلی بیشترین تاثیر را بر شدت حوادث ترافیکی رخ داده شده را دارد اما با توجه به شیوع کم این عامل و در نتیجه خطر قابل انتساب کمتر نسبت به دیگر عوامل, به نظر می رسد بهتر است برنامه های پیشگیری را بیشتر متمرکز بر عوامل با شیوع بالا مانند بی توجهی به مقررات و عجله و شتاب بی مورد نمود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بختیاری، محمود، سوری، حمید، عینی، الهه، صالحی، مسعود، و مهماندار، محمدرضا. (1393). بررسی نقش عوامل خطر انسانی در شدت سوانح ترافیکی در راه های درون و برون شهری کشور. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، 2(1 (پیاپی 5))، 245-252. SID. https://sid.ir/paper/248098/fa

    Vancouver: کپی

    بختیاری محمود، سوری حمید، عینی الهه، صالحی مسعود، مهماندار محمدرضا. بررسی نقش عوامل خطر انسانی در شدت سوانح ترافیکی در راه های درون و برون شهری کشور. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها[Internet]. 1393؛2(1 (پیاپی 5)):245-252. Available from: https://sid.ir/paper/248098/fa

    IEEE: کپی

    محمود بختیاری، حمید سوری، الهه عینی، مسعود صالحی، و محمدرضا مهماندار، “بررسی نقش عوامل خطر انسانی در شدت سوانح ترافیکی در راه های درون و برون شهری کشور،” ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، vol. 2، no. 1 (پیاپی 5)، pp. 245–252، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/248098/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button