مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,349
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

754
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی اپیدمیولوژیک سوانح ترافیکی در موتورسیکلت سواران ایرانی در سال 1391

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 54

چکیده

 سابقه و هدف: موتورسواران از مهمترین و آسیب پذیرترین کاربران راه می باشند. این مطالعه با هدف بررسی الگوی اپیدمیولوژیک حوادث ترافیکی در موتورسیکلت سواران کشور انجام شد.روش بررسی: در یک مطالعه مقطعی اطلاعات همه سوانح ترافیکی مرتبط با موتورسیکلت سواران کشور در سال 1391 که بر اساس پرسشنامه کام 114 بوسیله کارشناسان پلیس جمع آوری گردیده بود, مورد بررسی قرار گرفت. این پرسشنامه ابعاد مختلف انسانی, محیطی و عوامل مربوط به وسیله را شامل می شود. توزیع و میزان پیامدهای مرگ و مصدومیت در سطح عوامل مورد بررسی محاسبه شد. با استفاده از اطلاعات جمعیتی, میزان بروز مرگ و مصدومیت در استان های کشور محاسبه گردید. همبستگی بین نوع پیامد و عوامل مرتبط, با استفاده از آزمون کای دو محاسبه شد. سطح معنی داری کمتر از 5% در نظر گرفته شد.یافته ها: تعداد 107.993 تصادف مرتبط با موتورسیکلت رخ داده بود که نتیجه آن 2622 مرگ و 82340 مصدومیت در موتور سواران بود. حدود 50 درصد موتورسواران در محدوده سنی 29-20 سال بودند. شایع ترین علل تصادف, به ترتیب بی توجهی به جلو, عدم رعایت حق تقدم و حرکت در خلاف جهت بود. بین نوع پیامد در موتورسواران با سن, نوع گواهینامه و تحصیلات راننده و همچنین مکان ( برون شهری- درون شهری), شرایط جوی, نوع راه و وضعیت روشنایی محل تصادف رابطه معنی دار وجود داشت (p<0.05). استان های بوشهر و تهران به ترتیب بیشترین و کمترین میزان مرگ را داشتند.نتیجه گیری: خطر مرگ و مصدومیت برای موتورسیکلت سواران بدون گواهینامه, بالای 44 سال و زیر 20 سال و افراد بی سواد بیش از سایرین است. همچنین خطر مصدومیت های جدی و کشنده در تصادفات رخ داده در مسیرهای برون شهری, جاده های روستایی, هنگام طلوع و ساعات 6- 4 صبح بیشتر است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

خورشیدی، علی، عینی، الهه، و سوری، حمید. (1395). الگوی اپیدمیولوژیک سوانح ترافیکی در موتورسیکلت سواران ایرانی در سال 1391. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، 4(1)، 47-54. SID. https://sid.ir/paper/248124/fa

Vancouver: کپی

خورشیدی علی، عینی الهه، سوری حمید. الگوی اپیدمیولوژیک سوانح ترافیکی در موتورسیکلت سواران ایرانی در سال 1391. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها[Internet]. 1395؛4(1):47-54. Available from: https://sid.ir/paper/248124/fa

IEEE: کپی

علی خورشیدی، الهه عینی، و حمید سوری، “الگوی اپیدمیولوژیک سوانح ترافیکی در موتورسیکلت سواران ایرانی در سال 1391،” ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، vol. 4، no. 1، pp. 47–54، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/248124/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button