مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

726
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

687
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نقش حساسیت فردی در اثر صدای فرکانس کم بر عملکردهای شناختی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 183 | صفحه پایان 190

چکیده

 سابقه و هدف صدای کم فرکانس حتی در ترازهای پایین آزار دهنده بوده و عملکرد شناختی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از تفاوتهای فردی مانند حساسیت به صدا میتوانند تاثیر صدا بر عملکردهای شناختی را کاهش یا افزایش دهند. هدف این تحقیق بررسی اثر حساسیت به صدا بر عملکرد شناختی در حضور صدای فرکانس کم می باشد. روش بررسی پژوهش حاضر از نوع مداخله ای می باشد. جامعه پژوهش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان بودند که از میان آن ها تعداد 120 نفر به صورت داوطلب و پس از اخذ رضایت نامه کتبی به روش نمونه گیری هدفمند (60 نفر حساسیت بالا و 60 نفر حساسیت پایین) انتخاب شدند. با شبیه سازی محیط واقعی هر یک از افراد موردمطالعه در ترازهای صوتی 50, 60 و 70 دسی بل به مدت 40 دقیقه در معرض مواجهه قرار گرفتند. در حین مواجهه با استفاده از آزمون عملکرد پیوسته دیداری-شنیداری عملکردهای شناختی افراد موردبررسی قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS20 و آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس موردبررسی قرار گرفتند. یافته ها نتایج نشان داد که صدای فرکانس کم مولفه های عملکرد شناختی را به صورت منفی تحت تاثیر قرار می دهد و با افزایش تراز صوت از 50 تا 70 دسی بل و از 125 به 250 هرتز عملکردهای شناختی کاهش می یابند (p<0/05). بررسی اثر میزان حساسیت افراد نشان داد که در افراد دارای حساسیت بالا عملکردهای شناختی بیشتر از افراد دارای حساسیت پایین تحت تاثیر قرار می گیرند و تفاوت دو گروه از لحاظ آماری معنا دار می باشد (p<0/05). نتیجه گیری نتایج نشان داد که افزایش تراز فشار صوت باعث کاهش مولفه های شنیداری انواع توجه و کیفیت کاری می گردد و این تاثیر منفی در افراد دارای حساسیت بالا به صدای کم فرکانس بیشتر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بابامیری، محمد، معتمدزاده، مجید، گل محمدی، رستم، فرهادیان، مریم، و درخشان، جلیل. (1397). بررسی نقش حساسیت فردی در اثر صدای فرکانس کم بر عملکردهای شناختی دانشجویان. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، 6(4 )، 183-190. SID. https://sid.ir/paper/248172/fa

    Vancouver: کپی

    بابامیری محمد، معتمدزاده مجید، گل محمدی رستم، فرهادیان مریم، درخشان جلیل. بررسی نقش حساسیت فردی در اثر صدای فرکانس کم بر عملکردهای شناختی دانشجویان. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها[Internet]. 1397؛6(4 ):183-190. Available from: https://sid.ir/paper/248172/fa

    IEEE: کپی

    محمد بابامیری، مجید معتمدزاده، رستم گل محمدی، مریم فرهادیان، و جلیل درخشان، “بررسی نقش حساسیت فردی در اثر صدای فرکانس کم بر عملکردهای شناختی دانشجویان،” ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، vol. 6، no. 4 ، pp. 183–190، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/248172/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button