مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,413
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

764
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رویکردی در نظریه ساختاری - عملکردی مبتنی بر تعلیم و تربیت فطرت گرا

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 73

چکیده

 زمینه و هدف: فطرت از جمله مهم ترین مباحث مورد توجه در تعلیم و تربیت اسلامی است که نه تنها سرمایه و گنجینه ای معرفتی, بلکه همچون قطب نما و جهت یابی است که انسان را در مسیر تعالی در جهت نیل به معبودش یاری می کند. این پژوهش با هدف بررسی نظریه ساختاری - عملکردی مبتنی بر تعلیم و تربیت فطرت گرا انجام گرفته است و به بررسی عملکرد فطرت در حالات, مراتب و موقعیت های مختلف و در ترکیب با سایر ابعاد وجودی انسان (نفس, عقل و دل) می پردازد.روش تحقیق: پژوهش حاضر به شیوه توصیفی - تحلیلی انجام پذیرفته است.یافته ها: بر مبنای یافته های بحث نظری و متناسب با غایات, مشخص شد که تعلیم و تربیت فطرت گرا موجب پیمودن «مسیر قرب الی الله» می شود؛ متربی تبدیل به «سالک سیر الی الله» و مربی دارای نقش هادی ربانی می گردد. فطرت آدمی که هم سرمایه تربیت و هم راهنمای آن است شامل فطرت عقل, فطرت نفس و فطرت قلب است.نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشان می دهد که توجه و تربیت ابعاد وجودی انسان (نفس, عقل و دل), مبتنی بر تربیت فطرت گرا, می تواند باعث برانگیختن نیروی تعقل و تفکر در سبک زندگی موحدانه و رشد و تعالی فطرت محور متربیان شود. همچنین الگوی تعلیم و تربیت باید بر اساس نظام ساختاری ارزش های تربیتی تنظیم شود تا در پرتو آن زمینه های پرورش و شکوفایی بذر دانش در اقلیم فطری انسان را فراهم گردد. به منظور تدوین یک برنامه تربیتی جامع در حوزه پرورش فطرت, عقل, دل و یا هر نوع نظام تعلیم و تربیتی اعم از الهی و سکولار نیز لازم است که همه الزامات تربیتی شناسایی شوند و مدنظر قرار گیرند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوروزی کوهدشت، رضا، و مهدیان، محمدجعفر. (1395). رویکردی در نظریه ساختاری - عملکردی مبتنی بر تعلیم و تربیت فطرت گرا. بصیرت و تربیت اسلامی، 13(38)، 55-73. SID. https://sid.ir/paper/249681/fa

    Vancouver: کپی

    نوروزی کوهدشت رضا، مهدیان محمدجعفر. رویکردی در نظریه ساختاری - عملکردی مبتنی بر تعلیم و تربیت فطرت گرا. بصیرت و تربیت اسلامی[Internet]. 1395؛13(38):55-73. Available from: https://sid.ir/paper/249681/fa

    IEEE: کپی

    رضا نوروزی کوهدشت، و محمدجعفر مهدیان، “رویکردی در نظریه ساختاری - عملکردی مبتنی بر تعلیم و تربیت فطرت گرا،” بصیرت و تربیت اسلامی، vol. 13، no. 38، pp. 55–73، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/249681/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button