Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,040
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

961
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اصول و مبانی «تربیت هنری» از منظر آیت اله جوادی آملی

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 53

چکیده

 زمینه و هدف: هنر به عنوان یک واقعیت فرهنگی و یک ضرورت در روند تکامل اجتماعی, به برقراری رابطه معنادار میان مفاهیم, تحول در ساختارهای شناختی و انتقال یادگیری در بسترها و بافت های جدید می پردازد. در این راستا «تربیت هنری» به فرایند شکوفایی و رشد مهارت های فکری و شناختی و تولید ایده های نوین گفته می شود و یکی از مهم ترین کارکردهای نظام آموزش اخلاقی پیشرو به شمار می آید و به شکل گیری هویت فرهنگی, رفتارسازی در جامعه, هدایت افراد به سوی هنجارها و تکوین معرفتی منتقد می انجامد. با توجه به نقشی که متولیان تربیت اخلاقی بر عهده دارند, تدوین اصول راهنمای عمل و روش موثر و متناسب با وضعیت فکری و دگرگونی های محیطی ضروری به نظر می رسد و به طور خاص بیان نظریه های ژرف اندیشانه آیت اله جوادی آملی, در حوزه تربیت هنری ضرورت می یابد.روش تحقیق: در این نوشتار, سعی بر آن است که با روش اسنادی (کتابخانه ای) پس از تبیین موضوع «تربیت هنری» به عنوان یکی از موضوعات نوین در آثار فلاسفه تعلیم و تربیت, اصول و مبانی تربیت هنری, از منظر آیت اله جوادی آملی مورد واکاوی قرار گیرد.یافته های تحقیق: از منظر آیت اله جوادی آملی, هنر در کنار اخلاق و باورها و آگاهی ها, در زمره مصادیق فرهنگ شمرده می شود و به ظهور انسان هایی رشد یافته و جامعه ای متعالی می انجامد.نتیجه گیری: آیت اله جوادی آملی, عقل گرایی و فطرت پذیری و اخلاق مداری را به عنوان مهم ترین مبانی تربیت هنری, برشمرده اند. در منظومه فکری آیت اله جوادی آملی اصول تربیت هنری نیز که از مقایسه و ملاحظه مبانی و اهداف به دست می آید, در دو اصل «لزوم توجه به دیداری ترین و بیرونی ترین نمود آثار هنری» و همچنین «ضرورت توجه به مضامین یا درون مایه های آثار هنری» مورد توجه قرار گرفته است. ایشان رسالت هنر و هنرمندان را مدیریت جامعه به وسیله عقلانیت دانسته اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محصص، مرضیه. (1395). اصول و مبانی «تربیت هنری» از منظر آیت اله جوادی آملی. بصیرت و تربیت اسلامی، 13(38)، 31-53. SID. https://sid.ir/paper/249683/fa

    Vancouver: کپی

    محصص مرضیه. اصول و مبانی «تربیت هنری» از منظر آیت اله جوادی آملی. بصیرت و تربیت اسلامی[Internet]. 1395؛13(38):31-53. Available from: https://sid.ir/paper/249683/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه محصص، “اصول و مبانی «تربیت هنری» از منظر آیت اله جوادی آملی،” بصیرت و تربیت اسلامی، vol. 13، no. 38، pp. 31–53، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/249683/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا