مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,164
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,093
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی مدل طراحی آموزشی 5E بر تفکر انتقادی دانشجویان در درس روان شناسی تربیتی

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 71

چکیده

 مقدمه: گسترش تفکر انتقادی یکی از مهم ترین اهداف تعلیم و تربیت در عصر فناوری است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مدل طراحی آموزشی 5E بر تفکر انتقادی دانشجویان در درس روان شناسی تربیتی بود.مواد و روش ها: پژوهش حاضر, از نوع شبه آزمایشی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان کارشناسی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی در سال تحصیلی 90-91 (1123 نفر), تشکیل می دادند. روش نمونه گیری از نوع نمونه گیری در دسترس بود. حجم نمونه, 36 نفر و در هر گروه 18 بود. ابزار گردآوری داده ها, آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب بود که پایایی آن با محاسبه از روش کودر-ریچاردسون, 0.68 به دست آمد و روایی آن توسط متخصصان تایید گردید. پرسش نامه کالیفرنیا فرم ب, به عنوان پیش آزمون در هر دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایش به مدت 7 هفته با مدل طراحی آموزشی 5E و گروه کنترل در همان مدت با روش سخنرانی آموزش دیدند. سپس آزمون تفکر انتقادی برای دو گروه اجرا شد و داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس به کمک نرم افزار SPSS نسخه 19, مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: نتایج نشان داد میزان تفکر انتقادی گروهی که با مدل طراحی آموزشی 5E آموزش دیدند نسبت به گروهی که با روش سنتی آموزش دیدند, بیشتر بود (P<0.001). همچنین مهارت های تحلیل, استنباط, ارزشیابی, استدلال استقرایی و استدلال قیاسی در گروه مدل طراحی آموزشی 5E, به طور معناداری بیشتر از گروه گواه بوده است.نتیجه گیری: در مجموع, می توان نتیجه گرفت که مدل های طراحی آموزشی, منبعث از نظریه ساختن گرایی و همچنین مدل مدل طراحی آموزشی 5E, تسهیل کننده تفکر انتقادی و یادگیری در آموزش هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امیرتیموری، محمدحسن، مرادی، رحیم، و رسولی، بهنام. (1393). اثربخشی مدل طراحی آموزشی 5E بر تفکر انتقادی دانشجویان در درس روان شناسی تربیتی. مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences (IJVLMS)، 5(2)، 61-71. SID. https://sid.ir/paper/249936/fa

    Vancouver: کپی

    امیرتیموری محمدحسن، مرادی رحیم، رسولی بهنام. اثربخشی مدل طراحی آموزشی 5E بر تفکر انتقادی دانشجویان در درس روان شناسی تربیتی. مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences (IJVLMS)[Internet]. 1393؛5(2):61-71. Available from: https://sid.ir/paper/249936/fa

    IEEE: کپی

    محمدحسن امیرتیموری، رحیم مرادی، و بهنام رسولی، “اثربخشی مدل طراحی آموزشی 5E بر تفکر انتقادی دانشجویان در درس روان شناسی تربیتی،” مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences (IJVLMS)، vol. 5، no. 2، pp. 61–71، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/249936/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button