مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,394
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

722
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه انسجام خانواده، حمایت تحصیلی و تاب آوری تحصیلی با پیوند با مدرسه و مؤلفه های آن

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 102

چکیده

پیوند با مدرسه به ارتباطات دانش آموز با مدرسه و دیگر جنبه های زندگی اشاره دارد. این سازه, بازنمایی از حس دلبستگی و تعهد دانش آموز نسبت به مدرسه است و در برگیرنده تجربه های دانش آموز از مورد توجه قرار گرفتن در مدرسه و داشتن حس نزدیکی به کارکنان و محیط مدرسه است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه انسجام خانواده, حمایت تحصیلی و تاب آوری تحصیلی با پیوند با مدرسه و مؤلفه های آن (تعهد, توان, تعلق و باور به قواعد) بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پایه یازدهم متوسطه شهرستان دزفول در سال تحصیلی 1395-1394 بود. از این جامعه, تعداد 350 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از مقیاس انسجام خانواده (SFC) مقیاس حمایت تحصیلی(SES), پرسشنامه تاب آوری تحصیلی) (ARL و مقیاس پیوند با مدرسه (SCS) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین ترکیب خطی انسجام خانواده, مؤلفه های حمایت تحصیلی (حمایت از سوی همسالان, پدر, مادر و معلم) و مؤلفه های تاب آوری تحصیلی (جهت گیری آینده, مهارت های ارتباطی و مسئله محوری/مثبت نگری) با مؤلفه های پیوند با مدرسه (تعهد, توان, تعلق و باور به قواعد) رابطه مثبت معنا داری وجود دارد و مجموعه متغیرهای پیش بین قابلیت پیش بینی متغیرهای ملاک در این پژوهش را دارند. همچنین, نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که از میان متغیرهای پیش بین به ترتیب, حمایت تحصیلی, تاب آوری تحصیلی و انسجام خانواده, پیش بین های قوی برای پیوند با مدرسه هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قاسمی، زهرا، مکتبی، غلامحسین، و حاجی یخچالی، علیرضا. (1396). رابطه انسجام خانواده, حمایت تحصیلی و تاب آوری تحصیلی با پیوند با مدرسه و مؤلفه های آن. روانشناسی خانواده، 4(2 )، 89-102. SID. https://sid.ir/paper/250019/fa

    Vancouver: کپی

    قاسمی زهرا، مکتبی غلامحسین، حاجی یخچالی علیرضا. رابطه انسجام خانواده, حمایت تحصیلی و تاب آوری تحصیلی با پیوند با مدرسه و مؤلفه های آن. روانشناسی خانواده[Internet]. 1396؛4(2 ):89-102. Available from: https://sid.ir/paper/250019/fa

    IEEE: کپی

    زهرا قاسمی، غلامحسین مکتبی، و علیرضا حاجی یخچالی، “رابطه انسجام خانواده, حمایت تحصیلی و تاب آوری تحصیلی با پیوند با مدرسه و مؤلفه های آن،” روانشناسی خانواده، vol. 4، no. 2 ، pp. 89–102، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250019/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button