Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,777
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش رویکرد یکپارچه فلدمن بر افزایش ذهن آگاهی و کاهش تعارضات زناشویی

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 92

چکیده

 از عوامل موثر در بروز تعارضات بین زوجین, موضوعات و محتویات افکار آنان است. به بیان دیگر, از آن جا که هر یک از زوجین دارای افکار و الگوهای ذهنی خاص خود هستند, ممکن است در ارتباطات خود با یکدیگر دچار تعارض شوند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش رویکرد یکپارچه فلدمن بر افزایش ذهن آگاهی و کاهش تعارضات زناشویی زوجین انجام شد. پژوهش حاضر, آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون - پیگیری با گروه کنترل بود. تعداد ده زوج در این پژوهش شرکت کردند که در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش طی 8 جلسه 120-90 دقیقه ای تحت مداخله با رویکرد یکپارچه فلدمن قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه پنج عاملی ذهن آگاهی (FFMQ) و پرسشنامه تعارضات زناشویی (MCQ) بود که در سه مرحله پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری, توسط دو گروه آزمایش و کنترل تکمیل شد. یافته های به دست آمده از تحلیل داده ها نشان داد که بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنادار وجود دارد؛ به این معنا که آموزش الگوی یکپارچه فلدمن موجب افزایش ذهن آگاهی و کاهش تعارضات زناشویی زوجین شده است؛ و این تاثیر در طی زمان دارای ماندگاری است. با توجه به یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت الگوی الگوی یکپارچه فلدمن می تواند به عنوان یکی از روش های مداخله مورد استفاده زوج درمانگران و درمانگران خانواده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باباخانی، وحیده، نوابی نژاد، شکوه، شفیع آبادی، عبداله، و کیامنش، علیرضا. (1394). اثربخشی آموزش رویکرد یکپارچه فلدمن بر افزایش ذهن آگاهی و کاهش تعارضات زناشویی. روانشناسی خانواده، 2(2)، 79-92. SID. https://sid.ir/paper/250046/fa

    Vancouver: کپی

    باباخانی وحیده، نوابی نژاد شکوه، شفیع آبادی عبداله، کیامنش علیرضا. اثربخشی آموزش رویکرد یکپارچه فلدمن بر افزایش ذهن آگاهی و کاهش تعارضات زناشویی. روانشناسی خانواده[Internet]. 1394؛2(2):79-92. Available from: https://sid.ir/paper/250046/fa

    IEEE: کپی

    وحیده باباخانی، شکوه نوابی نژاد، عبداله شفیع آبادی، و علیرضا کیامنش، “اثربخشی آموزش رویکرد یکپارچه فلدمن بر افزایش ذهن آگاهی و کاهش تعارضات زناشویی،” روانشناسی خانواده، vol. 2، no. 2، pp. 79–92، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250046/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا