مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,378
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,626
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه علی بین شیوه های فرزندپروری، سبک های دلبستگی و بی انضباطی با میانجی گری خودتنظیمی هیجانی، مهارت های اجتماعی و نظریه ذهن

صفحات

 صفحه شروع 3 | صفحه پایان 16

چکیده

 بی انضباطی یک پدیده چندوجهی است که اثرات نامطلوبی بر کلاس درس دارد. هدف از پژوهش حاضر, بررسی رابطه علی شیوه های فرزندپروری و سبک های دلبستگی با بی انضباطی در مدرسه با میانجی گری خودتنظیمی هیجانی, مهارت های اجتماعی و نظریه ذهن در دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستان های شهر اهواز بود. از این جامعه, 440 دانش آموز دختر از طریق نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل, پرسشنامه فرزندپروری بامریند (BPSQ), پرسشنامه دلبستگی بزرگسال (AAI), پرسشنامه محقق ساخته بی انضباطی, پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ (SEIQ), پرسشنامه مهارت های اجتماعی توجوانان (TISS) و آزمون ذهن خوانی از طریق تصویر چشم (RMET) بودند. نتایج مدل اصلاح شده نشان داد که شیوه های فرزندپروری (فرزندپروری مقتدرانه, مستبدانه و سهل گیرانه) و سبک های دلبستگی (ایمن, ناایمن اجتنابی و دوسوگرا) علاوه بر اثر مستقیم بر بی انضباطی, از طریق متغیرهای میانجی خودتنظیمی هیجانی و مهارت های اجتماعی نیز بر بی انضباطی موثر هستند. متغیر نظریه ذهن در مدل پیشنهادی به عنوان متغیر میانجی در مدل اصلاح شده شناخته نشد و فقط دارای اثر مستقیم بر بی انضباطی بود. بر این اساس, آگاهی والدین از نحوه سبک فرزندپروری مناسب فرزندان و پرورش مهارت های هیجانی, اجتماعی و هدایت آنان در تجربه های موفقیت آمیز, می تواند منجر به تجهیز آنان به توانمندی های هیجانی و مدیریت هیجان و روابط اجتماعی گسترده تر شده و از این طریق بی انضباطی را کاهش دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرزادی، فاطمه، بهروزی، ناصر، و شهنی ییلاق، منیجه. (1395). رابطه علی بین شیوه های فرزندپروری, سبک های دلبستگی و بی انضباطی با میانجی گری خودتنظیمی هیجانی, مهارت های اجتماعی و نظریه ذهن. روانشناسی خانواده، 3(2)، 3-16. SID. https://sid.ir/paper/250057/fa

    Vancouver: کپی

    فرزادی فاطمه، بهروزی ناصر، شهنی ییلاق منیجه. رابطه علی بین شیوه های فرزندپروری, سبک های دلبستگی و بی انضباطی با میانجی گری خودتنظیمی هیجانی, مهارت های اجتماعی و نظریه ذهن. روانشناسی خانواده[Internet]. 1395؛3(2):3-16. Available from: https://sid.ir/paper/250057/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه فرزادی، ناصر بهروزی، و منیجه شهنی ییلاق، “رابطه علی بین شیوه های فرزندپروری, سبک های دلبستگی و بی انضباطی با میانجی گری خودتنظیمی هیجانی, مهارت های اجتماعی و نظریه ذهن،” روانشناسی خانواده، vol. 3، no. 2، pp. 3–16، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250057/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button