مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

721
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

357
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازنمایی نشانگا ن روان شناختی، عملکردی و رفتاری اُفت تحصیلی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه تهران

صفحات

 صفحه شروع 111 | صفحه پایان 140

چکیده

 اُفت تحصیلی دانشجویان ریشه بسیاری از انحراف ها, نابسامانی ها و آشفتگی های روانی-عاطفی می باشد و به رغم این اهمیت, تاکنون در کشورمان مطالعات کافی با رویکردی اکتشافی, به منظور بازنمایی نشانگان اُفت تحصیلی دانشجویان انجام نشده است. در مطالعه حاضر, تلاش کردیم تا با استفاده از روش پدیدارشناسی توصیفی و معناکاوی در ادراک و تجربه زیسته جمعی از اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه تهران, نشانه های اُفت تحصیلی در دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه تهران را شناسایی و بازنمایی کنیم. مشارکت کنندگان پژوهش را از میان اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشکدهای مهندسی برق و کامپیوتر, مدیریت, زبان و ادبیات خارجی, علوم و هنر های زیبا, با استفاده از نمونه گیری ملاکی انتخاب کردیم؛ در گروه اعضای هیأت علمی پس از مصاحبه 19 و در گروه دانشجویان در مصاحبه 10, اشباع نظری داده ها به دست آمد؛ اما برای اطمینان بیشتر, در گروه اول مصاحبه ها را تا 28 نفر و در گروه دوم تا 20 نفر ادامه دادیم. داده ها با استفاده از فن مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری و مبتنی بر راهبرد کُلایزی و نرم افزار MAXQDA تحلیل گردید. به منظور افزایش اتکاپذیری, تأییدپذیری, باورپذیری صحت داده ها, از شیوه های «بازرسی و بازبینی در زمان کُدگذاری», «بهره گیری از نظرات همکاران پژوهشی و تأیید آن ها», و «درگیری طولانی مدت» استفاده کردیم. مرور متوالی مصاحبه ها و مقایسه مستمر داده ها, ما را به شناسایی و دسته بندی سه مضمون عملکردی, رفتاری و روان شناختی, هشت زیرمضمون و 26 نشانگان رهنمون ساخت. بر پایه نتایج به دست آمده, دانشجویانی که با اُفت تحصیلی مواجه شده اند, ابعاد جدیدتری از نشانه های عملکردی, رفتاری و روان شناختی اُفت تحصیلی را تجربه کرده و با چالش ها و مشکلات متنوع و متعددی مواجه هستند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فدوی رودسری، آزاده، صالحی، کیوان، خدائی، ابراهیم، مقدم زاده، علی، و جوادی پور، محمد. (1398). بازنمایی نشانگا ن روان شناختی, عملکردی و رفتاری اُفت تحصیلی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه تهران. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 10(4 )، 111-140. SID. https://sid.ir/paper/250108/fa

    Vancouver: کپی

    فدوی رودسری آزاده، صالحی کیوان، خدائی ابراهیم، مقدم زاده علی، جوادی پور محمد. بازنمایی نشانگا ن روان شناختی, عملکردی و رفتاری اُفت تحصیلی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه تهران. پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1398؛10(4 ):111-140. Available from: https://sid.ir/paper/250108/fa

    IEEE: کپی

    آزاده فدوی رودسری، کیوان صالحی، ابراهیم خدائی، علی مقدم زاده، و محمد جوادی پور، “بازنمایی نشانگا ن روان شناختی, عملکردی و رفتاری اُفت تحصیلی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه تهران،” پژوهش های کاربردی روانشناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 10، no. 4 ، pp. 111–140، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250108/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button