هدف از پژوهش حاضر، مطالعه مروری نظامند کارکردهای اجرایی سرد و داغ در افراد دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی بود. در این راستا، از طریق پژوهش مروری نظامند و جست وجوی کلیدواژه های تخصصی مرتبط با اختلال نقص توجه/بیش فعالی و کارکردهای اجرایی سرد و داغ در پایگاه های اطلاعاتی تخصصی ایران و جهان شامل (Pupmed, Springer, ProQuest, Scopus, Elsevier, Science direct, Google Scholar, Magiran) بین سال های 2015-2006 یافته ها و اطلاعات موردنظر جهت دستیابی به هدف پژوهش مورد واکاوی قرار گرفت. نتایج جست وجوی نشان داد که از نُه پژوهش انجام شده، غالب پژوهش ها (چهار پژوهش) بر روی آزمودنی های دارای اختلال ریاضی از سن 7 تا 12 و در پایه 6-2 انجام شده است. بیشتر پژوهش های انجام شده از نوع مطالعات آزمایشی می باشند (با فراوانی هشت پژوهش). نتایج کارکردهای اجرایی سرد و داغ در افراد دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی در سامانه داغ (تصمیم گیری) شامل نُه مطالعه و سامانه سرد شامل مهار واکنش، برنامه ریزی، حل مسئله و حافظه کاری به ترتیب در 7، 2، 5 و 8 پژوهش مورد سنجش قرارگرفته است. مرور نتایج پژوهش ها حاکی از وجود کمبودهایی در هر دو سامانه داغ (تصمیم گیری) و سرد (حل مسئله، حافظه کاری، مهار واکنش و برنامه ریزی) در کودکان دارای اختلال نقص توجه/ بیش فعالی است. با توجه به مشکلات این گروه از افراد در حوزه کارکردهای اجرایی طراحی و اجرای برنامه آموزشی و مداخله ای ضروری است.