Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,194
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,054
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آسیب شناسی شوراهای مدارس و ارائه راهکارهای مناسب برای تقویت نقش آنها

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 70

چکیده

 هدف این پژوهش آسیب شناسی شوراهای مدارس و ارائه راهکارهای مناسب برای تقویت نقش شوراهای معلمان, مدرسه و دانش آموزی مدارس کشور است. نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران, 211 مدرسه بود که به روش نمونه گیری چندمرحله ای از استانهای خوزستان, قم, خراسان شمالی, یزد, ایلام, اصفهان, سیستان و بلوچستان و شهر تهران انتخاب شده است. این پژوهش غیر آزمایشی از نوع توصیفی است و داده ها با سه روش پرسشنامه, مصاحبه و مشاهده به تفکیک هر شورا گردآوری شد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون T) استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان می دهد که بخشی از آسیبهای فعالیت شوراها در مدارس کشور مربوط به وظایف مقرر آنها از لحاظ محتوایی و اجرایی است که باید مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرد. برخی از بندهای وظایف هر سه شورا را می توان حذف کرد و برخی از موارد جدید را به آن افزود. در هر سه شورا, برحسب رتبه عوامل محدودیتهای مالی و زمانی با اهمیت همسان (تواما با حدود 62 درصد) و عدم صراحت و شفافیت آیین نامه اجرایی مهمترین علل آسیب شوراهای مدارس است. مطابق نتایج حاصل مهم ترین راهکارهای تقویت شوراهای مدارس عبارت اند از: 1. اصلاح و تغییر آیین نامه شوراها از نظر وظایف, اختیارات, منابع مالی و زمان جلسات 2. ایجاد ارتباط ساختاری مناسب شوراهای درون مدرسه, میان مدارس و با منطقه, استان و سطح وزارتخانه. همچنین پیشنهاد می شود برای تقویت نقش شوراها در مدارس, مدیریت شوراهای معلمان و دانش آموزی را اعضای شورا انتخاب کنند و مدیر مدرسه بر امور شوراها نظارت داشته باشد. در آیین نامه اجرایی ابلاغی, وظایف هر شورا مشخص شده است ولی حدود اختیارات شوراها به طور دقیق مشخص نیست. با توجه به اینکه شوراها از ارکان مدارس هستند, لازم است شرح اختیارات قانونی هر شورا نیز تعیین شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سمیعی زفرقندی، مرتضی. (1394). آسیب شناسی شوراهای مدارس و ارائه راهکارهای مناسب برای تقویت نقش آنها. خانواده و پژوهش، 12(28)، 51-70. SID. https://sid.ir/paper/250333/fa

    Vancouver: کپی

    سمیعی زفرقندی مرتضی. آسیب شناسی شوراهای مدارس و ارائه راهکارهای مناسب برای تقویت نقش آنها. خانواده و پژوهش[Internet]. 1394؛12(28):51-70. Available from: https://sid.ir/paper/250333/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی سمیعی زفرقندی، “آسیب شناسی شوراهای مدارس و ارائه راهکارهای مناسب برای تقویت نقش آنها،” خانواده و پژوهش، vol. 12، no. 28، pp. 51–70، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250333/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا