مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

568
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

617
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی هوش هیجانی بر اساس سبکهای دلبستگی در دبیران دبیرستانها

صفحات

 صفحه شروع 129 | صفحه پایان 142

چکیده

 بسیاری از پژوهشها نشان داده اند که افراد دارای سبک دلبستگی ایمن از هوش هیجانی بالاتر و از روابط میان-فردی, حل مسائل اجتماعی, مقابله با تنیدگی و سلامت روانشناختی و جسمانی بهتری برخوردارند. هدف پژوهش حاضر پیش بینی هوش هیجانی بر اساس سبکهای دلبستگی (صمیمی, اتکایی, اضطرابی) در دبیران دبیرستانهاست. به این منظور 80 نفر از دبیران دبیرستانهای شهر تبریز با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. شرکت کنندگان به سؤالهای مقیاس رگه فرا خلقی (سالووی و همکاران, 1995) و مقیاس سبکهای دلبستگی بزرگسالان (کالینز, 1996) پاسخ دادند. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که مؤلفه های هوش هیجانی (توجه به احساسات, شفاف سازی احساسات, بازسازی خلق) با سبکهای دلبستگی اتکایی و اضطرابی ارتباط دارند. افزون بر این, تحلیل داده ها با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان داد که تنها سبک دلبستگی اضطرابی در دبیران, مؤلفه های توجه به احساسات, شفاف سازی احساسات و بازسازی خلق در هوش هیجانی را پیش بینی می کند. همچنین دبیران دارای سبک دلبستگی اتکایی (اعتماد به دیگران), هوش هیجانی بیشتر و دبیران دارای سبک دلبستگی اضطرابی, هوش هیجانی کمتری را گزارش کردند. نتیجه پژوهش نشان داد که هوش هیجانی دبیران از روی کیفیت دلبستگی قابل پیش بینی است و هوش هیجانی ارتباطی تنگاتنگ با نوع دلبستگی دارد. تلویحات نظری یافته ها و کاربردهای عملی نتایج به دست آمده از لحاظ به کارگیری در درمان اختلالات روانی در مقاله گزارش شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حدادی کوهسار، علی اکبر، و حسنی، جعفر. (1397). پیش بینی هوش هیجانی بر اساس سبکهای دلبستگی در دبیران دبیرستانها. خانواده و پژوهش، 15(2 (پیاپی 39) )، 129-142. SID. https://sid.ir/paper/250351/fa

    Vancouver: کپی

    حدادی کوهسار علی اکبر، حسنی جعفر. پیش بینی هوش هیجانی بر اساس سبکهای دلبستگی در دبیران دبیرستانها. خانواده و پژوهش[Internet]. 1397؛15(2 (پیاپی 39) ):129-142. Available from: https://sid.ir/paper/250351/fa

    IEEE: کپی

    علی اکبر حدادی کوهسار، و جعفر حسنی، “پیش بینی هوش هیجانی بر اساس سبکهای دلبستگی در دبیران دبیرستانها،” خانواده و پژوهش، vol. 15، no. 2 (پیاپی 39) ، pp. 129–142، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250351/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button