Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,126
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,318
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه هوش هیجانی، تاب آوری و مثبت اندیشی مادران با اضطراب جدایی کودکان پیش دبستانی

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 66

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی, تاب آوری و مثبت اندیشی مادران با اضطراب جدایی کودکان پیش دبستانی انجام شده است. روش پژوهش توصیفی-همبستگی است و جامعه آماری شامل 310 نفر از کودکان پیش دبستانی مراکز مهد کودک سه ستاره شهرستان ساری بود که از این عده 150 کودک پیش دبستانی با توجه به جدول کرجسی و مورگان و با روش تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون(2003), مقیاس هوش هیجانی شوته و همکاران (2001), پرسشنامه شادکامی آکسفورد (آرگایل و همکاران, 1989) و مقیاس اضطراب کودکان پیش دبستانی بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی انجام گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که رابطه منفی معناداری میان ابعاد هوش هیجانی از جمله درک هیجانی, نظم جویی هیجانی و به کارگیری هیجانی, تاب آوری و مثبت اندیشی مادران با اضطراب جدایی کودکان وجود دارد. همچنین هوش هیجانی, تاب آوری و مثبت اندیشی پیش بینی کننده ای مناسب برای اضطراب جدایی کودکان پیش دبستانی است. با توجه به میزان t و سطح معناداری مشخص شد که در میان عاملهای پیش بین, مؤلفه های درک هیجانی, نظم جویی هیجانی, تاب آوری و شادکامی مادران سهمی مناسب در تبیین اضطراب جدایی کودکان پیش دبستانی دارند. با توجه به مدل نهایی, نظم جویی هیجانی, درک هیجانی, تاب آوری و مثبت اندیشی به ترتیب بیشترین تأثیر را در کاهش اضطراب جدایی کودکان دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یگانه دارابی، رقیه، و حافظیان، مریم. (1397). بررسی رابطه هوش هیجانی, تاب آوری و مثبت اندیشی مادران با اضطراب جدایی کودکان پیش دبستانی. خانواده و پژوهش، 15(2 (پیاپی 39) )، 45-66. SID. https://sid.ir/paper/250352/fa

    Vancouver: کپی

    یگانه دارابی رقیه، حافظیان مریم. بررسی رابطه هوش هیجانی, تاب آوری و مثبت اندیشی مادران با اضطراب جدایی کودکان پیش دبستانی. خانواده و پژوهش[Internet]. 1397؛15(2 (پیاپی 39) ):45-66. Available from: https://sid.ir/paper/250352/fa

    IEEE: کپی

    رقیه یگانه دارابی، و مریم حافظیان، “بررسی رابطه هوش هیجانی, تاب آوری و مثبت اندیشی مادران با اضطراب جدایی کودکان پیش دبستانی،” خانواده و پژوهش، vol. 15، no. 2 (پیاپی 39) ، pp. 45–66، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250352/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا