مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,030
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,046
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدرسه پژوهش محور: تدوین و آزمون یک الگوی علی به روش ترکیبی اکتشافی

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 47

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف طراحی و آزمون الگوی مدرسه پژوهش محور, به روش آمیخته انجام شده است. در بخش کیفی پژوهش راهبرد پدیدارشناسی و در بخش کمّی, روش توصیفی از نوع الگویابی معادلات ساختاری مورد استفاده قرارگرفته است. ابزار گردآوری داده ها, در بخش کیفی, مصاحبه نیمه ساختاریافته با 25 نفر از اساتید دانشگاه فرهنگیان و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش, کارشناسان حوزه های ذیربط وزارت آموزش و پرورش, مدیران پژوهش سراهای برتر دانش آموزی و معلمان موفق بود که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند. در بخش کمّی ابزار پژوهش پرسشنامه بود که از میان 5256 نفر دبیر زن دوره متوسطه, 450 نفر که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده بودند, در تکمیل آن شرکت کردند. بر اساس نتایج به دست آمده از مصاحبه ها و مطالعه ادبیات و پیشینه پژوهش, الگوی اولیه مدرسه پژوهش محور با چهار بعد مدیر پژوهش-محور در بردارنده سه مؤلفه ترویج پژوهشگری, تسهیل پژوهشگری و رهبری توزیعی, بعد معلم پژوهش محور شامل سه مؤلفه باور پژوهشی, دانش و مهارتهای حرفه ای و ارتباطات و تعاملات حرفه ای, بعد فرهنگ و ساختار پژوهش محور شامل چهار مؤلفه فرهنگ پژوهش محور, ساختار حمایتی و توانمندساز, قوانین حمایت کننده, و منابع و بعد آموزش و یادگیری پژوهش محور شامل هفت مؤلفه مدیریت کلاس, تدریس پژوهش محور, محتوای آموزشی پژوهش محور, ارزشیابی پژوهش محور, تقویت مهارتها, تکلیف و تشویق پژوهش محور بود. برای سنجش اعتبار مدل طراحی شده از شاخص نیکویی برازش استفاده شد که معادل 0/809 به-دست آمد. این میزان, اعتبار الگوی به دست آمده را در حد قوی ارزیابی کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسین پور، شهره، و زین آبادی، حسن رضا. (1398). مدرسه پژوهش محور: تدوین و آزمون یک الگوی علی به روش ترکیبی اکتشافی. خانواده و پژوهش، 16(1 (پیاپی 42) )، 27-47. SID. https://sid.ir/paper/250390/fa

    Vancouver: کپی

    حسین پور شهره، زین آبادی حسن رضا. مدرسه پژوهش محور: تدوین و آزمون یک الگوی علی به روش ترکیبی اکتشافی. خانواده و پژوهش[Internet]. 1398؛16(1 (پیاپی 42) ):27-47. Available from: https://sid.ir/paper/250390/fa

    IEEE: کپی

    شهره حسین پور، و حسن رضا زین آبادی، “مدرسه پژوهش محور: تدوین و آزمون یک الگوی علی به روش ترکیبی اکتشافی،” خانواده و پژوهش، vol. 16، no. 1 (پیاپی 42) ، pp. 27–47، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250390/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button