مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,650
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,291
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر برنامه های درسی پنهان بر میزان جامعه پذیری دانش آموزان مدارس تیزهوشان

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 116

چکیده

 پژوهش حاضر, به نقش برنامه های درسی پنهان در میزان جامعه پذیری دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان شهر تهران در سال تحصیلی 93-92 پرداخته است. هدف آن آشنایی با مولفه های موثر برنامه های درسی پنهان در این مدارس و شناسایی آثار مثبت و منفی این نوع برنامه ها بر میزان جامعه پذیری دانش آموزان تیزهوش است. روش تحقیق, از نظر هدف, کاربردی و از نظر نو ع, توصیفی-همبستگی است. ابزار گردآوری اطلاعات, پرسشنامه محقق ساخته ای با 70 گویه است. برای روایی پرسشنامه از نظرات کارشناسان بهره گیری شده و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 0.78 محاسبه شده است. جامعه آماری 4528 نفر و حجم نمونه 360 نفر بوده است. برای سنجش متغیرها از آزمون آماری مناسب شامل ضریب همبستگی پیرسون, مقایسه میانگینها و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شده است. یافته ها نشان می دهند که رابطه معناداری میان ارزشها و هنجارهای حاکم بر مدارس تیزهوشان و میزان جامعه پذیری دانش آموزان تیزهوش وجود دارد. از دیگر نتایج جالب توجه, رابطه معکوس میان میزان روابط دبیران و مسوولان مدرسه با اولیای دانش آموزان و میزان جامعه پذیری آنهاست. دو خرده مقیاس روابط دبیران با یکدیگر و روابط اولیا در خانواده تاثیر چندانی بر میزان جامعه پذیری دانش آموزان نداشته, اما رابطه میان دانش آموزان با یکدیگر و تاثیر این روابط بر میزان جامعه پذیری آنها از سطح معناداری مطلوبی برخوردار بوده است. نتایج سنجش رابطه میان نوع نگرش دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان به برچسب تیزهوش بودن و میزان جامعه پذیری آنها نیز از سطح معناداری مطلوب برخورداربوده, اما شدت این رابطه نسبتا ضعیف ارزیابی شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فریدونی، لیلی. (1394). بررسی تاثیر برنامه های درسی پنهان بر میزان جامعه پذیری دانش آموزان مدارس تیزهوشان. خانواده و پژوهش، 12(27)، 91-116. SID. https://sid.ir/paper/250402/fa

    Vancouver: کپی

    فریدونی لیلی. بررسی تاثیر برنامه های درسی پنهان بر میزان جامعه پذیری دانش آموزان مدارس تیزهوشان. خانواده و پژوهش[Internet]. 1394؛12(27):91-116. Available from: https://sid.ir/paper/250402/fa

    IEEE: کپی

    لیلی فریدونی، “بررسی تاثیر برنامه های درسی پنهان بر میزان جامعه پذیری دانش آموزان مدارس تیزهوشان،” خانواده و پژوهش، vol. 12، no. 27، pp. 91–116، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250402/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button