مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

445
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

467
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر زاویه های متفاوت نمایش الگوی ویدئویی بر اکتساب و یادداری یک تکلیف بدیع

صفحات

 صفحه شروع 195 | صفحه پایان 206

چکیده

 مقدمه و هدف: روش نمایش ویدئویی, روش برتر نمایش الگو در یادگیری مشاهده ای می باشد. یکی از متغیرهای بینایی که متخصصین بر اثرات آن در یادگیری مشاهده ای, بیشتر تأکید دارند و بطور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است, زاویه نمایش ویدئویی است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر زاویه های متفاوت نمایش الگوی ویدئویی بر اکتساب و یادداری یک تکلیف بدیع می باشد. روش شناسی: این مطالعه, نیمه تجربی با طرح تحقیقپیش آزمون – پس آزمون است. تعداد 60 دانشجوی دختر به صورت داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند و با توجه به نمرات عملکردشان در پیش آزمون, در 6 گروه تقسیم و همگن سازی شدند. افراد در مرحله اکتساب 6 بلوک تمرینی با فاصله استراحت دو دقیقه داشتند و فیلم آماده شده الگو از زاویه مدنظر گروه خودشان را قبل از شروع هر بلوک 5 بار مشاهده کردند و پس از آن 10 کوشش تمرینی پرتاب را اجرا کردند. سپس آزمون یادداری تأخیری, 48 ساعت پس از جلسه اکتساب, انجام شد. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر در سطح معنی داری 05/0 تحلیل گردید. یافته ها: یافته های تحقیق نشان دهنده اثر بلوک و زاویه بر اکتساب مهارت شرکت کنندگان بود ولی اثر زاویه معنی دار نبود در حالیکه در یادداری تفاوت معنی داری بین زاویه های مورد مطالعه مشاهده شد به نحوی که شرکت کنندگان زاویه 180 درجه عملکر بهتری را در آزمون یادداری داشتند. بحث و نتیجه گیری: تمرین یادگیری مشاهده ای علی الخصوص مشاهده حرکت الگوی ویدئویی از زاویه 0 و 180 درجه, به دلیل مشاهده بهتر الگوی حرکت و تقلید بهتر آزمودنی ها از الگو, باعث بهبود عملکرد می گردد در حالیکه برای یادگیری بیشتر, مشاهده حرکت از زاویه 180 درجه, به دلیل درگیر کردن یادگیرنده در فرایند های حافظه ای و شناختی بیشتر, می تواند با هدف بهبود یادگیری مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبدل زاده، حمیده، طاهری، حمیدرضا، و صابری کاخکی، علیرضا. (1397). تأثیر زاویه های متفاوت نمایش الگوی ویدئویی بر اکتساب و یادداری یک تکلیف بدیع. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 14(28 )، 195-206. SID. https://sid.ir/paper/250876/fa

    Vancouver: کپی

    عبدل زاده حمیده، طاهری حمیدرضا، صابری کاخکی علیرضا. تأثیر زاویه های متفاوت نمایش الگوی ویدئویی بر اکتساب و یادداری یک تکلیف بدیع. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی[Internet]. 1397؛14(28 ):195-206. Available from: https://sid.ir/paper/250876/fa

    IEEE: کپی

    حمیده عبدل زاده، حمیدرضا طاهری، و علیرضا صابری کاخکی، “تأثیر زاویه های متفاوت نمایش الگوی ویدئویی بر اکتساب و یادداری یک تکلیف بدیع،” پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، vol. 14، no. 28 ، pp. 195–206، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250876/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا