مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,658
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,502
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر قصه گویی بر اضطراب فیزیولوژیک، نگرانی و اضطراب اجتماعی کودکان سن مدرسه بستری در بیمارستان

صفحات

 صفحه شروع 115 | صفحه پایان 121

چکیده

 زمینه و هدف: اضطراب و ترس بیشترین پاسخ کودکان نسبت به بستری شدن در بیمارستان می باشد. در این راستا استفاده از روش های غیردارویی جهت کاهش اضطراب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر قصه گویی بر اضطراب فیزیولوژیک, نگرانی و اجتماعی کودکان انجام شد.مواد و روش ها: کارآزمایی بالینی حاضر بر روی 64 کودک 10-7 ساله بستری در بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) زاهدان در سال 1392 انجام شد. نمونه ها به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. در گروه مداخله, برنامه قصه گویی انجام شد و گروه کنترل نیز اقدامات متداول بخش را دریافت کردند. سنجش اضطراب در روز اول و ششم بستری در دو گروه انجام گردید. جمع آوری اطلاعات از طریق مقیاس تجدیدنظر شدهاضطراب آشکار کودکان (Revised children manifest anxiety scale یا RCMAS) صورت گرفت. در نهایت داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی و کای دو تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: مقایسه میانگین زیرمقیاس های اضطراب در گروه کنترل نشان داد که اضطراب فیزیولوژیک,نگرانی و اجتماعی در روز اول و ششم اختلاف آماری معنی داری نداشت (P>0.05), اما مقایسه زیرمقیاس های اضطراب در گروه مداخله در روز اول و ششم اختلاف آماری معنی داری را نشان داد (P<0.001).نتیجه گیری: اضطراب در گروه کنترل در همه زیرمقیاس ها در طول بستری بالا می باشد و قصه گویی توانسته است همه ابعاد زیرمقیاس های اضطراب فیزیولوژیک, نگرانی و اضطراب اجتماعی را کاهش دهد. بنابراین توصیه می شود «قصه گویی» به عنوان روشی غیردارویی, آسان, ارزان, در دسترس و مورد علاقه کودکان استفاده شود. این پژوهش می تواند قصه گویی را به عنوان شیوه ای خلاق و نو به حیطه مراقبت و درمان در بخش های کودکان معرفی کند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زارعی، خدیجه، پرنده مطلق، زهره، سیدفاطمی، نعیمه، خوشبخت، فریبا، حقانی، حمید، و زارعی، معصومه. (1392). تاثیر قصه گویی بر اضطراب فیزیولوژیک, نگرانی و اضطراب اجتماعی کودکان سن مدرسه بستری در بیمارستان. پرستاری داخلی و جراحی، 2(3-4)، 115-121. SID. https://sid.ir/paper/251434/fa

    Vancouver: کپی

    زارعی خدیجه، پرنده مطلق زهره، سیدفاطمی نعیمه، خوشبخت فریبا، حقانی حمید، زارعی معصومه. تاثیر قصه گویی بر اضطراب فیزیولوژیک, نگرانی و اضطراب اجتماعی کودکان سن مدرسه بستری در بیمارستان. پرستاری داخلی و جراحی[Internet]. 1392؛2(3-4):115-121. Available from: https://sid.ir/paper/251434/fa

    IEEE: کپی

    خدیجه زارعی، زهره پرنده مطلق، نعیمه سیدفاطمی، فریبا خوشبخت، حمید حقانی، و معصومه زارعی، “تاثیر قصه گویی بر اضطراب فیزیولوژیک, نگرانی و اضطراب اجتماعی کودکان سن مدرسه بستری در بیمارستان،” پرستاری داخلی و جراحی، vol. 2، no. 3-4، pp. 115–121، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/251434/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button