مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

470
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

673
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی مدل ارتباطی هوش هیجانی، اضطراب فیزیکی اجتماعی و رضایت از زندگی دانشجویان تربیت بدنی

صفحات

 صفحه شروع 131 | صفحه پایان 152

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, تعیین مدل ارتباطی بین هوش هیجانی و اضطراب فیزیکی اجتماعی با رضایت از زندگی دانشجویان تربیت بدنی دانشکدة فنی و حرفه ای الزهرای مشهد بود. جامعة آماری شامل تمامی دانشجویان رشتة تربیت بدنی دانشکدة فنی و حرفه ای دخترانة الزهرای مشهد بود که براساس آمار, تعداد آن ها 270 نفر تعیین شد. روش نمونه گیری به صورت کل شمار بود و همة جامعه به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش نامه های هوش هیجانی شاته و همکاران (1998), اضطراب فیزیکی اجتماعی هارت و همکاران (1989) و رضایت از زندگی داینر و همکاران (1985) بودند. از مدل معادلات ساختاری برای بررسی رابطة علی و معلولی متغیرها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که هوش هیجانی بر رضایت از زندگی اثر مثبت معناداری دارد. همچنین, برمبنای نتایج, هوش هیجانی بر اضطراب فیزیکی اجتماعی و اضطراب فیزیکی اجتماعی بر رضایت از زندگی اثر منفی معناداری دارند. درنهایت, براساس مدل پژوهش مشخص شد که هوش هیجانی ازطریق اضطراب فیزیکی اجتماعی بر رضایت از زندگی تأثیر مثبت و معناداری دارد. درمجموع, چنین به نظر می رسد که زندگی دانشگاهی با اضطراب های متعدد و پیچیده ای همراه شده است و توانایی مقابله با این اضطراب ها ازطریق کسب توانمندی های هیجانی, زمینة حفظ و تأمین سلامت جسمی, عاطفی و روانی دانشجویان را فراهم می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسماعیل زاده قندهاری، محمدرضا، پیری، مژگان، و محمودی، احمد. (1397). طراحی مدل ارتباطی هوش هیجانی, اضطراب فیزیکی اجتماعی و رضایت از زندگی دانشجویان تربیت بدنی. پژوهش در ورزش تربیتی، 6(14 )، 131-152. SID. https://sid.ir/paper/252124/fa

    Vancouver: کپی

    اسماعیل زاده قندهاری محمدرضا، پیری مژگان، محمودی احمد. طراحی مدل ارتباطی هوش هیجانی, اضطراب فیزیکی اجتماعی و رضایت از زندگی دانشجویان تربیت بدنی. پژوهش در ورزش تربیتی[Internet]. 1397؛6(14 ):131-152. Available from: https://sid.ir/paper/252124/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا اسماعیل زاده قندهاری، مژگان پیری، و احمد محمودی، “طراحی مدل ارتباطی هوش هیجانی, اضطراب فیزیکی اجتماعی و رضایت از زندگی دانشجویان تربیت بدنی،” پژوهش در ورزش تربیتی، vol. 6، no. 14 ، pp. 131–152، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/252124/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button