مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

952
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

878
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین سهم هوش هیجانی و کمرویی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ریاضی مقطع پیش دانشگاهی منطقه 2 آموزش و پرورش استان تهران در سال 1395

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 43

چکیده

 مقدمه: پیشرفت یا عملکرد تحصیلی مفهومی است که ابعاد گسترده ای دارد, که عوامل محیطی و درون فردی مهمی از جمله هوش هیجانی و کمرویی بر آن اثر می گذارند. این مطالعه با هدف پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی بر اساس هوش هیجانی و کمرویی در آنان انجام شد.روش کار: این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی بود.با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای 120 نفر از دانش آموزان دختر و پسر مقطع پیش دانشگاهی منطقه 2 آموزش و پرورش استان تهران که در سال تحصیلی 1395-1394 در رشته ریاضی مشغول به تحصیل بودند, انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه هوش هیجانی شوت و آزمون کمرویی بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل رگرسیون چندگانه توسط نرم افزار SPSS ویرایش 16 استفاده گردید.یافته ها: نتایج نشان داد, بین هوش هیجانی و کمرویی با متغیر پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان همبستگی معنادار وجود دارد (p<0.05). همچنین بین پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس کمرویی و هوش هیجانی و جنسیت تفاوت معنادار وجود دارد (p<0.05). یافته دیگر پژوهش نشان داد که از بین مولفه های هوش هیجانی تنها مولفه مدیریت هیجان های خود با متغیر پیشرفت تحصیلی همبستگی مثبت و معنادار دارد اما چنین همبستگی در مورد سایر مولفه های هوش هیجانی و همچنین متغییر کمرویی مشاهده نشد.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بر اساس هوش هیجانی, می توان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی نمود. لذا توجه و تقویت هوش هیجانی در کنار سایر عوامل تاثیر گذار در پیشرفت تحصیلی می تواند باعث افزایش میزان عملکرد آنان شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسین مردی، زهرا، اصغرنژادفرید، علی اصغر، و اصفهانی خالقی، آتنا. (1395). تعیین سهم هوش هیجانی و کمرویی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ریاضی مقطع پیش دانشگاهی منطقه 2 آموزش و پرورش استان تهران در سال 1395. مجله علمی پژوهان، 15(1)، 37-43. SID. https://sid.ir/paper/252931/fa

    Vancouver: کپی

    حسین مردی زهرا، اصغرنژادفرید علی اصغر، اصفهانی خالقی آتنا. تعیین سهم هوش هیجانی و کمرویی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ریاضی مقطع پیش دانشگاهی منطقه 2 آموزش و پرورش استان تهران در سال 1395. مجله علمی پژوهان[Internet]. 1395؛15(1):37-43. Available from: https://sid.ir/paper/252931/fa

    IEEE: کپی

    زهرا حسین مردی، علی اصغر اصغرنژادفرید، و آتنا اصفهانی خالقی، “تعیین سهم هوش هیجانی و کمرویی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ریاضی مقطع پیش دانشگاهی منطقه 2 آموزش و پرورش استان تهران در سال 1395،” مجله علمی پژوهان، vol. 15، no. 1، pp. 37–43، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/252931/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button