مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,092
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,962
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه یک الگو ترکیبی داده کاوی با استفاده از قواعد انجمنی و خوشه بندی برای تعیین استراتژی تخفیف دهی، مطالعه موردی شرکت پخش پگاه

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 52

چکیده

 در اکثر شرکت های فروش و پخش, مساله ترفیعات فروش از جمله مباحث مهم در بازاریابی و فروش است. در این میان مهم ترین دغدغه بازاریابان این است که مناسب ترین سیاست ها را برای پیشبرد فروش شرکت ها انتخاب کنند. از جمله استراتژی های پیشبرد فروش, سیاست تخفیف دهی به مشتریان است. استفاده از یک سیاست تخفیف دهی یکسان برای همه مشتریان و بر روی تمامی کالاها, میزان موفقیت تخفیف را کاهش می دهد, سیاست گذاری برای تخفیف دهی نیازمند استفاده از الگوی است که قادر باشد مناسب ترین نوع تخفیف را به انواع مشتریان در خریدهای متفاوت آنها پیشنهاد دهد. این تحقیق از جهت هدف, کاربردی و به لحاظ روش, توصیفی می باشد و در آن از تکنیک های داده کاوی, به عنوان ابزاری برای ایجاد یک الگو سیاست گذاری تخفیف, برای تدوین الگو سیاست های تخفیف دهی مناسب به مشتریان گروه های مختلف پرداخته شد. در این تحقیق از الگوریتم های خوشه بندی و قواعد انجمنی برای تدوین الگو سیاست گذاری تخفیف دهی مناسب به مشتریان در یک شرکت پخش مواد غذایی استفاده شده است.به منظور خوشه بندی مشتریان و دستیابی به تعداد خوشه بهینه از معیار RFM و الگوریتم K-Means بهره گرفته شده است و سپس با کمک الگوریتم Apriori قواعد انجمنی, به استخراج قواعد موجود در هر خوشه برای کالاهای مختلف پرداخته شد. در نهایت با توجه به مشخصات مشتریان هر خوشه, استراتژی های مناسب تخفیف به هر گروه در نظر گرفته شد. نتایج این تحقیق نشان می دهد بهترین تعداد خوشه برای مشتریان این شرکت هشت عدد می باشد. مشتریان شرکت در دو گروه مشتریان برتر و نامطمئن قرار گرفتند. استراتژی های تخفیف دهی برای هر گروه بر اساس تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده از قواعد انجمنی و مصاحبه با خبرگان این شرکت استخراج گردید و در نهایت برای خریدهای مختلف هر گروه سیاست تخفیف دهی خاصی تدوین گردیده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خدیور، آمنه، و حامدی، پروشات. (1394). ارائه یک الگو ترکیبی داده کاوی با استفاده از قواعد انجمنی و خوشه بندی برای تعیین استراتژی تخفیف دهی, مطالعه موردی شرکت پخش پگاه. راهبردهای بازرگانی، 22 (دوره جدید)(5)، 39-52. SID. https://sid.ir/paper/252984/fa

    Vancouver: کپی

    خدیور آمنه، حامدی پروشات. ارائه یک الگو ترکیبی داده کاوی با استفاده از قواعد انجمنی و خوشه بندی برای تعیین استراتژی تخفیف دهی, مطالعه موردی شرکت پخش پگاه. راهبردهای بازرگانی[Internet]. 1394؛22 (دوره جدید)(5):39-52. Available from: https://sid.ir/paper/252984/fa

    IEEE: کپی

    آمنه خدیور، و پروشات حامدی، “ارائه یک الگو ترکیبی داده کاوی با استفاده از قواعد انجمنی و خوشه بندی برای تعیین استراتژی تخفیف دهی, مطالعه موردی شرکت پخش پگاه،” راهبردهای بازرگانی، vol. 22 (دوره جدید)، no. 5، pp. 39–52، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/252984/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا