مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,705
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

754
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی شاخص های آسایش صوتی کارکنان دفاتر باز اداری در بانک های دولتی شهر همدان

صفحات

 صفحه شروع 60 | صفحه پایان 72

چکیده

 زمینه و هدف: صدا یکی از عوامل زیان آور محیط های کاری می باشد که علاوه بر مشکلات جسمانی اثرات سوء فراوانی بر سلامت روان افراد را به دنبال دارد. دفاتر باز اداری از جمله بانک ها تحت تاثیر منابع آلودگی صدا قرار دارند که می تواند از جنبه بهداشتی و آسایشی بر کارمندان تاثیر منفی داشته باشد. این مطالعه با هدف شناسایی منابع آلودگی صدا در بانک ها و تعیین شاخص های آسایش صوتی در بین کارکنان آن ها بود.روش بررسی: تراز فشار صوت در شبکه فرکانسی A در بانک های مورد مطالعه اندازه گیری شد. شاخص منحنی صدای ترجیح داده شده (PNC) و تراز تداخل با مکالمه (SIL) محاسبه در بانک ها تعیین گردید. برای بررسی میزان شیوع آزار صوتی, تحریکات ناشی از آن و بیان وضعیت وضوح گفتار پرسشنامه استانداردشده ای با ضریب پایایی 0.88 در بین 175 نفر از کارمندان توزیع و تکمیل گردید.یافته ها: میانگین تراز فشار صوت در داخل بانک ها برابر 64.11 دسی بل بود. مقادیر میانگین شاخص تراز تداخل مکالمه, 54.93 دسی یل و شاخص منحنی صدای ترجیح داده شده در حالت فعال و غیرفعال بودن بانک به ترتیب برابر با 58.17 و 48.2 دسی بل محاسبه گردید. بنا به اظهارات کارمندان, منبع اصلی مولد آلودگی صوتی همهمه افراد داخل سالن بوده که منجر به کاهش تمرکز و سختی درک صحبت ها می شود.نتیجه گیری: ماهیت صدا در بانک های از جنس صدای با فرکانس پایین می باشد. شاخص های PNC و SIL می توانند به نحو مطلوبی برای بیان وضعیت آکوستیکی و طراحی مداخلات به منظور بهبود وضعیت آکوستیکی دفاتر باز اداری بانک ها به کار روند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نظامی، تریفه، گل محمدی، رستم، علی آبادی، محسن، و سلطانیان، علیرضا. (1393). بررسی شاخص های آسایش صوتی کارکنان دفاتر باز اداری در بانک های دولتی شهر همدان. مهندسی بهداشت حرفه ای، 1(4)، 60-72. SID. https://sid.ir/paper/253451/fa

    Vancouver: کپی

    نظامی تریفه، گل محمدی رستم، علی آبادی محسن، سلطانیان علیرضا. بررسی شاخص های آسایش صوتی کارکنان دفاتر باز اداری در بانک های دولتی شهر همدان. مهندسی بهداشت حرفه ای[Internet]. 1393؛1(4):60-72. Available from: https://sid.ir/paper/253451/fa

    IEEE: کپی

    تریفه نظامی، رستم گل محمدی، محسن علی آبادی، و علیرضا سلطانیان، “بررسی شاخص های آسایش صوتی کارکنان دفاتر باز اداری در بانک های دولتی شهر همدان،” مهندسی بهداشت حرفه ای، vol. 1، no. 4، pp. 60–72، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/253451/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button