Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,143
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,137
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش مداوم ارگونومی بر بهره وری و میزان مواجهه با ریسک فاکتورهای ارگونومی

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 34

چکیده

 مقدمه آموزش اصول ارگونومی نیاز به صرف هزینه های مادی هم تراز با سایر مداخلات همچون تغییر رویه های کاری, استفاده از فناوری های جدید و بازطراحی محیط کاری ندارد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش مداوم ارگونومی بر بهره وری و میزان مواجهه با ریسک فاکتورهای ارگونومی صورت پذیرفت. روش بررسی در این پژوهش 51 نفر از کارکنان یکی از کارخانجات صنایع غذایی تهران در سال 97 با روش نمونه گیری ساده انتخاب شدند و اطلاعات دموگرافیک, مواجهه با ریسک فاکتورهای ارگونومی (با استفاده از روش QEC) و بهره وری (با استفاده از پرسش نامه ACHIEVE) ایشان جمع آوری گردید. این اطلاعات پس از یک دوره ی آموزشی سمعی و بصری چهارماهه ی ارگونومی مجددا جمع آوری شد و با استفاده از آزمون تی زوجی, اثربخشی این دوره ی آموزشی مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها نیمی از کارگران, در بدترین پوسچر کاری ممکن قرار داشتند؛ تعداد نفرات این گروه پیش و پس از آموزش تغییری نکرده بودند, همچنین دو سوم از نمونه های آماری نیز دارای امتیاز بهره وری متوسط بودند که آموزش در تعداد نفرات این گروه نیز تغییری ایجاد نکرده بود. با این وجود علی رغم نبود تغییر چشم گیر در دسته بندی های مواجهه با ریسک فاکتورهای ارگونومی و بهره وری, تغییرات امتیازات در درون این دو گروه معنادار بوده است, اما این معناداری به نحوی نبوده که سطوح این دو متغیرها را در نمونه های مورد مطالعه تغییر دهد. نتیجه گیری نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش مداوم اصول ارگونومی در محیط کار می تواند باعث کاهش امتیاز کسب شده ی روش ارزیابی مواجهه سریع و همین طور افزایش بهره وری در محیط کار گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عطاری، صابر، قربان پور، علیرضا، سیدمهدی، سیدمحمد، و بابایی مسدرقی، یوسف. (1398). بررسی تاثیر آموزش مداوم ارگونومی بر بهره وری و میزان مواجهه با ریسک فاکتورهای ارگونومی. مهندسی بهداشت حرفه ای، 6(2 )، 27-34. SID. https://sid.ir/paper/253500/fa

    Vancouver: کپی

    عطاری صابر، قربان پور علیرضا، سیدمهدی سیدمحمد، بابایی مسدرقی یوسف. بررسی تاثیر آموزش مداوم ارگونومی بر بهره وری و میزان مواجهه با ریسک فاکتورهای ارگونومی. مهندسی بهداشت حرفه ای[Internet]. 1398؛6(2 ):27-34. Available from: https://sid.ir/paper/253500/fa

    IEEE: کپی

    صابر عطاری، علیرضا قربان پور، سیدمحمد سیدمهدی، و یوسف بابایی مسدرقی، “بررسی تاثیر آموزش مداوم ارگونومی بر بهره وری و میزان مواجهه با ریسک فاکتورهای ارگونومی،” مهندسی بهداشت حرفه ای، vol. 6، no. 2 ، pp. 27–34، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/253500/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا