مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,163
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

726
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساختار عاملی و ویژگی های روان سنجی پرسشنامه شیوع قلدری (BPQ) در مدارس متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 10 | صفحه پایان 19

چکیده

 سابقه و هدف: قلدری پدیده ای شایع در مدارس سراسر جهان می باشد. بنابراین روا سازی ابزارهای پرکاربرد در این حوزه حائز اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی و ویژگی های روان سنجی پرسشنامه شیوع قلدری بود.مواد و روش ها: طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات روان سنجی است. تعداد 400 نفر (200 دختر و 200 پسر) از بین دانش آموزان مدارس متوسطه شهر قم به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و پرسشنامه شیوع قلدری (BPQ) و بهزیستی ذهنی (جهت روایی واگرا) را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها از روش های تحلیل عاملی, ضریب آلفای کرونباخ و همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزارهای SPSS-22 و AMOS-21 استفاده شد.یافته ها: نتایج تحلیل عاملی نشان داد که پرسشنامه از سه عامل اشباع شده و از شاخص های برازش مناسبی برخوردار است. بین شیوع قلدری با بهزیستی ذهنی (P£0.05, r=-0.10) و پیشرفت تحصیلی (P£0.01, r=-0.18) رابطه منفی و معنی داری مشاهده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 0.81 و برای هر کدام از خرده مقیاس ها شامل قلدری 0.81, قربانی 0.75 و نفع اجتماعی 0.70 به دست آمد که در سطح قابل قبول بودند.نتیجه گیری: نسخه فارسی پرسشنامه شیوع قلدری در جامعه دانش آموزان, از خصوصیات روان سنجی قابل قبولی برخوردار است و می توان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهش های روان شناختی استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اکبری بلوطبنگان، افضل، و طالع پسند، سیاوش. (1394). ساختار عاملی و ویژگی های روان سنجی پرسشنامه شیوع قلدری (BPQ) در مدارس متوسطه. آموزش و سلامت جامعه، 2(2)، 10-19. SID. https://sid.ir/paper/253670/fa

    Vancouver: کپی

    اکبری بلوطبنگان افضل، طالع پسند سیاوش. ساختار عاملی و ویژگی های روان سنجی پرسشنامه شیوع قلدری (BPQ) در مدارس متوسطه. آموزش و سلامت جامعه[Internet]. 1394؛2(2):10-19. Available from: https://sid.ir/paper/253670/fa

    IEEE: کپی

    افضل اکبری بلوطبنگان، و سیاوش طالع پسند، “ساختار عاملی و ویژگی های روان سنجی پرسشنامه شیوع قلدری (BPQ) در مدارس متوسطه،” آموزش و سلامت جامعه، vol. 2، no. 2، pp. 10–19، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/253670/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button