Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,066
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

691
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش تکنیک شیردهی بر وضعیت شیردهی در زنان نخست زا

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 15

چکیده

 اهداف: اگرچه بدن مادران شیرده به صورت یک پدیده طبیعی شیر تولید می کند, اما تکنیک شیردهی یادگرفتنی است و نیاز به آموزش دارد. با توجه به اهمیت امر آموزش در روند موفقیت آمیز شیردهی, این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش تکنیک شیردهی بر وضعیت شیردهی زنان نخست زا انجام شد. مواد و روش ها: در این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل در سال 1396, تعداد 74 نفر از زنان نخست زای مراجعه کننده به مراکز جامع سلامت شهر همدان به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. پس از تکمیل پرسش نامه دموگرافیک برای تمام نمونه ها, گروه آزمون در روزهای 3 تا 5, 10 و 15 پس از زایمان آموزش تکنیک شیردهی و گروه کنترل نیز آموزش های روتین را دریافت کرده و چک لیست ارزیابی شیردهی بریستول در این روزها توسط پژوهشگر برای نمونه ها کامل شد. داده ها به کمک نرم افزار SPSS 20 و با استفاده از آزمون T مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: بعد از اولین مرحله آموزش, بین دو گروه آزمون و کنترل در حیطه مکیدن اختلاف معنی داری وجود داشت (P<0. 05). در مرحله دوم آموزش نیز در حیطه های مکیدن و بلعیدن اختلاف معنی دار مشاهده شد (P<0. 05). همچنین نمره کل چک لیست شیردهی نیز در بین گروه آزمون و کنترل هم در مرحله اول و هم در مرحله دوم آموزش اختلاف معنی دار نشان داد (P<0. 05). نتیجه گیری: آموزش تکنیک شیردهی با استفاده از ابزارهای استاندارد و به صورت چندمرحله ای و چهره به چهره می تواند باعث بهبود تکنیک شیردهی مادران شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    وفادار، عاطفه، شبیری، فاطمه، معصومی، سیده زهرا، و محمدی، یونس. (1397). تاثیر آموزش تکنیک شیردهی بر وضعیت شیردهی در زنان نخست زا. آموزش و سلامت جامعه، 6(1 (پیاپی 20) )، 11-15. SID. https://sid.ir/paper/253700/fa

    Vancouver: کپی

    وفادار عاطفه، شبیری فاطمه، معصومی سیده زهرا، محمدی یونس. تاثیر آموزش تکنیک شیردهی بر وضعیت شیردهی در زنان نخست زا. آموزش و سلامت جامعه[Internet]. 1397؛6(1 (پیاپی 20) ):11-15. Available from: https://sid.ir/paper/253700/fa

    IEEE: کپی

    عاطفه وفادار، فاطمه شبیری، سیده زهرا معصومی، و یونس محمدی، “تاثیر آموزش تکنیک شیردهی بر وضعیت شیردهی در زنان نخست زا،” آموزش و سلامت جامعه، vol. 6، no. 1 (پیاپی 20) ، pp. 11–15، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/253700/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا