مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

7,982
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,374
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تفاوت های علوم تجربی، علوم اجتماعی و علوم انسانی از نگاه شاخص های علم-سنجی موسسه اطلاعات علمی (ISI)

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 29

چکیده

 مقدمه و هدف: داده های برگرفته از پایگاه های اطلاعاتی موسسه اطلاعات علمی (ISI) و شاخص های علم سنجی حاصل از این داده ها, مبنای قضاوت در مورد توسعه و اثرگذاری علمی است. هدف از این مقاله, تبیین تفاوت های بین علوم تجربی, علوم اجتماعی و علوم انسانی از منظر شاخص های علم سنجی ISI است.مواد و روش ها: با بازتحلیل یافته های آماری برخی متون علم سنجی, استخراج آمارهایی از وب سایت ISI و مرور برخی متون مربوط تفاوت های علم سنجی سه قلمرو علوم تجربی, علوم اجتماعی و علوم انسانی بررسی شده است.یافته ها: محدودیت های ناشی از پایگاه های استنادی, از جمله پایگاه های اطلاعاتی ISI از یک سو و تفاوت های ماهوی و درونی رشته ها و حوزه های مختلف علوم, کاربرد یکسان و تفسیر بی ملاحظه شاخص های علم سنجی را زیر سوال می برد. عواملی چون تفاوت میزان تحت پوشش قرار گرفتن علوم تجربی, علوم اجتماعی و علوم انسانی در ISI, یکسان نبودن جهت گیری های ملی (یا بین المللی) مجلات نمایه شده در ISI بر حسب قلمروها, حوزه ها و رشته های مختلف علوم, تفاوت در کم وکیف تکوین و توسعه نظریه ها و متعاقب آن, تنوع الگوهای نشر و استناد و رفتارهای ارجاع دهی پژوهشگران حوزه های علوم, تفاوت در محمل های نشر و مخاطبان هدف, مانع زبان (غالب بودن زبان انگلیسی در نمایه نامه های ISI), گرایش بیشتر به تالیف فردی در برخی رشته ها نسبت به برخی دیگر و استناد به رسانه های مختلف ارتباطی مکتوب در علوم اجتماعی و انسانی در مقایسه با علوم تجربی و... تفاوت هایی را در کارکردهای علم سنجی برای این رشته ها و حوزه ها سبب شده است.نتیجه گیری: با توجه به محدودیت و نامتوازن بودن علم سنجی برای همه رشته های علمی با تکیه صرف بر پایگاه های اطلاعاتی ISI, روش شناسی پیشنهادی جدیدی برای علم سنجی, به ویژه در حوزه های علوم انسانی و حوزه های کیفی علوم اجتماعی لازم است که تلفیقی از روش های کنونی علم سنجی و داوری کیفی خبرگان هر حوزه باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حیدری، مختار، و میرزایی، عباس. (1395). تفاوت های علوم تجربی, علوم اجتماعی و علوم انسانی از نگاه شاخص های علم-سنجی موسسه اطلاعات علمی (ISI). علم سنجی کاسپین، 3(1 )، 23-29. SID. https://sid.ir/paper/254334/fa

    Vancouver: کپی

    حیدری مختار، میرزایی عباس. تفاوت های علوم تجربی, علوم اجتماعی و علوم انسانی از نگاه شاخص های علم-سنجی موسسه اطلاعات علمی (ISI). علم سنجی کاسپین[Internet]. 1395؛3(1 ):23-29. Available from: https://sid.ir/paper/254334/fa

    IEEE: کپی

    مختار حیدری، و عباس میرزایی، “تفاوت های علوم تجربی, علوم اجتماعی و علوم انسانی از نگاه شاخص های علم-سنجی موسسه اطلاعات علمی (ISI)،” علم سنجی کاسپین، vol. 3، no. 1 ، pp. 23–29، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/254334/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button