مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,039
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

686
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت ادراری مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی به دو شیوه حضوری و غیرحضوری در زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی

صفحات

 صفحه شروع 237 | صفحه پایان 247

چکیده

 مقدمه: عفونت ادراری دومین عارضه طبی شایع در بارداری بوده و عوارض مادری و جنینی به همراه دارد. لذا هدف از مطالعه اخیر مقایسه تاثیر آموزش به دو روش حضوری و غیر حضوری در ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت ادراری در زنان باردار بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی می باشد.مواد و روش ها: در این کارآزمایی بالینی, 140 زن باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر بوشهر در دو گروه (هر گروه 70 نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. در گروه آموزش حضوری 2 جلسه آموزش 1.5 ساعته بر اساس سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی به فاصله 1 هفته برگزار شد. گروه آموزش غیرحضوری تنها کتابچه تنظیم شده بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی را دریافت نمودند. اطلاعات مربوط به آگاهی, سازه های الگو و عملکرد از طریق پرسشنامه محقق ساخته قبل از مداخله, 1 هفته و سپس 3 ماه بعد از آموزش جمع آوری شد. جواب آزمایشات ادراری قبل و سه ماه بعد از مداخله مورد بررسی قرار گرفت. پس از جمع آوری اطلاعات, داده ها توسط نرم افزار SPSS ویرایش 20 با استفاده از آزمونهای مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: قبل از انجام مداخله آموزشی میانگین نمره آگاهی, رفتار پیشگیری کننده از عفونت ادراری و کلیه سازه های الگو در هر دو گروه یکسان بود. پس از انجام مداخله در گروه آموزش حضوری میانگین  سازه های حساسیت, شدت, فواید و خودکارآمدی درک شده افزایش و سازه موانع درک شده کاهش معنی داری پیدا کرده بود (p≤0.001). در گروه آموزش غیر حضوری, نمره آگاهی و سازه های حساسیت, فواید و خودکارآمدی درک شده افزایش و سازه موانع درک شده کاهش معنی دار داشت. بعد از مداخله بین دو گروه از نظر سازه های حساسیت, موانع, خودکارآمدی, آگاهی و رفتار پیشگیری کننده تفاوت معنی داری وجود داشت (p≤0.001).نتیجه گیری: با توجه به تغییرات سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی, آگاهی و عملکرد در هر دو گروه بعد از آموزش می توان جهت آموزش مسائل دوران بارداری با توجه به مشکلات زنان باردار جهت مراجعه به درمانگاه, از طریق تنظیم کتابچه هایی بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی به زنان باردار آموزش داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوروزی، فرزانه، طهماسبی، رحیم، و نوروزی، آزیتا. (1394). بررسی تاثیر آموزش رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت ادراری مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی به دو شیوه حضوری و غیرحضوری در زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی. نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز، 4(4)، 237-247. SID. https://sid.ir/paper/254365/fa

    Vancouver: کپی

    نوروزی فرزانه، طهماسبی رحیم، نوروزی آزیتا. بررسی تاثیر آموزش رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت ادراری مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی به دو شیوه حضوری و غیرحضوری در زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی. نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز[Internet]. 1394؛4(4):237-247. Available from: https://sid.ir/paper/254365/fa

    IEEE: کپی

    فرزانه نوروزی، رحیم طهماسبی، و آزیتا نوروزی، “بررسی تاثیر آموزش رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت ادراری مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی به دو شیوه حضوری و غیرحضوری در زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی،” نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز، vol. 4، no. 4، pp. 237–247، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/254365/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا