مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

981
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

793
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آیا دروس آموزشی بهداشت روان رشته پرستاری می تواند نگرش دانشجویان را نسبت به انگ اختلالات روانی تغییر دهد؟ نتایج یک بررسی نیمه تجربی در دانشگاه علوم پزشکی البرز

صفحات

 صفحه شروع 248 | صفحه پایان 254

چکیده

 مقدمه: شیوع اختلالات روانی و بار بیماری ناشی از آن در دنیا به عنوان یکی از چالشهای نظام سلامت مطرح است و ارائه خدمت به افراد دچار اختلالات روانی نیازمند نیروی انسانی کافی و مناسب است. انگ اختلالات روانی علاوه بر تاثیر جدی بر بیماران و خانواده های آنان مانعی برای ارائه خدمات به بیماران محسوب می شود و از این رو ارایه دهندگان خدمات سلامت لازم است علاوه بر دانش و مهارت, نگرش مناسبی نیز در مورد اختلالات روانی داشته باشند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر گذراندن دروس پرستاری مرتبط با اختلالات روانی بر تغییر نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به انگ اختلالات روانی دردانشگاه علوم پزشکی البرز انجام شد.روش ها: مطالعه به صورت شبه تجربی با طرح قبل و بعد انجام شد. تعداد 197 نفر دانشجوی پرستاری که یکی از دروس مرتبط با بهداشت روان را داشتند وارد مطالعه شدند و قبل از شروع ترم و مجدداً پس از پایان برنامه درسی از نظر انگ اختلالات روانی مورد بررسی قرار گرفتند. برای سنجش انگ از پرسشنامه ویرایش شده فارسی (OMSHC) استفاده شد. برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس یکطرفه, همبستگی پیرسون, آزمون تی جفتی استفاده شد.نتایج: گذراندن هیچ یک از دروس مورد مطالعه, نگرش دانشجویان پرستاری شرکت کننده را به صورت معنی داری بهبود نداد. نمره نگرش دانشجویان بر حسب جنسیت (p<0.035) و نیز وضعیت تاهل دانشجویان (p<0.006) تفاوت مشاهده شد. همچنین بین سن و نمره نگرش یک رابطه خطی معکوس و ضعیف (r=-0.22, p<0.003) وجود داشت.نتیجه گیری: گذراندن دروس بهداشت روان به صورت فعلی نمی تواند نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به بیماران اختلالات روانی را بهبود دهد و لازم است تغییرات لازم در طراحی دروس و نحوه ارایه آن برای حصول نتایج مطلوبتردر نظر گرفته شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کردلو، فاطمه، کبیر، کوروش، بهادر، حمیداله، و دهقان نیری، طیبه. (1394). آیا دروس آموزشی بهداشت روان رشته پرستاری می تواند نگرش دانشجویان را نسبت به انگ اختلالات روانی تغییر دهد؟ نتایج یک بررسی نیمه تجربی در دانشگاه علوم پزشکی البرز. نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز، 4(4)، 248-254. SID. https://sid.ir/paper/254366/fa

    Vancouver: کپی

    کردلو فاطمه، کبیر کوروش، بهادر حمیداله، دهقان نیری طیبه. آیا دروس آموزشی بهداشت روان رشته پرستاری می تواند نگرش دانشجویان را نسبت به انگ اختلالات روانی تغییر دهد؟ نتایج یک بررسی نیمه تجربی در دانشگاه علوم پزشکی البرز. نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز[Internet]. 1394؛4(4):248-254. Available from: https://sid.ir/paper/254366/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه کردلو، کوروش کبیر، حمیداله بهادر، و طیبه دهقان نیری، “آیا دروس آموزشی بهداشت روان رشته پرستاری می تواند نگرش دانشجویان را نسبت به انگ اختلالات روانی تغییر دهد؟ نتایج یک بررسی نیمه تجربی در دانشگاه علوم پزشکی البرز،” نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز، vol. 4، no. 4، pp. 248–254، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/254366/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button