مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,137
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

956
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر فناوری حمل ونقل شهری بر شکل و فعالیت در بافت های تاریخی با تاکید بر پیاده مداری (نمونه موردی: منطقه 12 شهرداری تهران)

صفحات

 صفحه شروع 117 | صفحه پایان 137

چکیده

 احیا و بازآفرینی بافت های تاریخی سال ها است که به عنوان یک مساله اساسی در حرفه های مرتبط مطرح است و نظریه های مختلفی بر مبنای شرایط و تجربه های گذشته وجود دارد. عدم شناخت و تحلیل صحیح از روابط میان عوامل مختلف, نبود اطلاعات دقیق, نداشتن درک مناسب از شرایط ویژه و چگونگی فرایند فرسودگی بافت های تاریخی را می توان از دلایل اصلی شکست بسیاری از طرح های مرمت شهری دانست؛ بنابراین نخستین و مهم ترین گام شناخت صحیح متغیرها و چگونگی تاثیر آنها بر یکدیگر است. در این پژوهش به بررسی تحلیلی چگونگی تاثیر فناوری حمل ونقل شهری بر شکل و فعالیت بافت های تاریخی با تاکید بر گسترش پیاده مداری پرداخته می شود. پژوهش حاضر بر آن است تا با بررسی منطقی از روابط و چگونگی تاثیر متغیرهای مستقل شکل و فعالیت بافت های تاریخی بر متغیر وابسته شبکه حمل ونقل شهری به ارائه الگویی مفهومی دست یابد تا از آن دریچه افزایش انگیزه شهروندان در جذب به درون بافت و افزایش پیاده مداری را در بافت ایجاد کند. پرسش اصلی پژوهش این است که ویژگی های بافت به صورت عام و بافت های تاریخی به صورت خاص چگونه در معرض تغییرات فناوری حمل ونقل شهری هستند؟ روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش بر پایه مطالعات نظری و بررسی نمونه های موفق جهانی در زمینه ارتقاء پیاده مداری در بافت های تاریخی به منظور تحلیل بافت تاریخی منطقه 12 شهرداری تهران بوده است. نتایج بیانگر آن است که افزایش تراکم, قطعات ریزدانه, کاربری مختلط, خرده فروشی, افزایش جزئیات طراحی مسیرهای پیاده و کاهش عرض معبر به تقویت پیاده مداری در بافت های تاریخی کمک می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسن زاده، مهرنوش، سلطان زاده، حسین، و طبیبیان، منوچهر. (1394). تاثیر فناوری حمل ونقل شهری بر شکل و فعالیت در بافت های تاریخی با تاکید بر پیاده مداری (نمونه موردی: منطقه 12 شهرداری تهران). پژوهش های انسان شناسی ایران (نامه علوم اجتماعی)، 5(2 )، 117-137. SID. https://sid.ir/paper/254534/fa

    Vancouver: کپی

    حسن زاده مهرنوش، سلطان زاده حسین، طبیبیان منوچهر. تاثیر فناوری حمل ونقل شهری بر شکل و فعالیت در بافت های تاریخی با تاکید بر پیاده مداری (نمونه موردی: منطقه 12 شهرداری تهران). پژوهش های انسان شناسی ایران (نامه علوم اجتماعی)[Internet]. 1394؛5(2 ):117-137. Available from: https://sid.ir/paper/254534/fa

    IEEE: کپی

    مهرنوش حسن زاده، حسین سلطان زاده، و منوچهر طبیبیان، “تاثیر فناوری حمل ونقل شهری بر شکل و فعالیت در بافت های تاریخی با تاکید بر پیاده مداری (نمونه موردی: منطقه 12 شهرداری تهران)،” پژوهش های انسان شناسی ایران (نامه علوم اجتماعی)، vol. 5، no. 2 ، pp. 117–137، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/254534/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button