مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

572
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

837
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدلسازی سنجش اثرگذاری قابلیت پیاده مداری بر سیاستگذاری حمل ونقل پایدار شهری (مطالعه موردی: کلانشهر مشهد)

صفحات

 صفحه شروع 163 | صفحه پایان 175

چکیده

 رشد شهرنشینی و توسعه ناموزون فرم شهری, تشدید معضلات متعددی از جمله کاهش زیست پذیری ناشی از توسعه خودرومحور و به تبع آن کاهش قابلیت پیاده مداری را به همراه داشته است. در سالیان اخیر, توجه به حمل-ونقل پایدار و قابلیت پیاده مداری به عنوان یکی از سیاست های آن, از سوی گردانندگان به جهت برون رفت از شرایط نامطلوب موجود مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به مواجه بودن اثرات بلندمدت سیاست ها بر کاربری زمین و تأثیر بلندمدت آن ها بر پندارها و رفتارهای شهروندان, انتخاب سیاست های بهینه و پایش میزان اثرگذاری برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها جهت دست یابی به پایداری, ضروری به نظر می رسد. در این مقاله تلاش شد با استفاده از مدل پویایی سیستم در محیط نرم افزار ونسیم, بخش حمل ونقل شهری و عوامل مؤثر بر آن در شهر مشهد به عنوان مورد مطالعاتی مدل سازی شود. به این ترتیب, پس از پرداخت و اعتبارسنجی مدل, نتایج 14 شاخص در بخش های اقتصادی, اجتماعی, زیست محیطی و حمل ونقلی در 5 سناریو با هدف مقایسه میزان اثرگذاری بلندمدت سیاست قابلیت پیاده مداری نسبت به سایر سیاست های حمل ونقل پایدار شهری بررسی شد. نتایج این مطالعه نشان داد که قیمت گذاری حمل و نقل همگانی و شخصی و پس از آن, افزایش مطلوبیت سفر با حمل ونقل همگانی با میزان بهبود شاخص های پایداری به ترتیب 28 و 20 درصد نسبت به سناریوی عدم انجام کار, در مقایسه با سایر سناریوها دارای بیشترین اولویت است. از سوی دیگر, سیاست های توسعه پیاده روی و دوچرخه سواری به تنهایی و بدون تلفیق با سیستم یکپارچه حمل ونقلی, اثر کمتری در بهبود پایداری داشته و لازم است برنامه ریزی حمل ونقل پایدار به صورت توامان با در نظرگیری ملاحظات مربوط به سیاست های پیاده مداری و قیمت گذاری انجام گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    استادی جعفری، مهدی، رفیعیان، مجتبی، و سعیده زرآبادی، زهراالسادات. (1398). مدلسازی سنجش اثرگذاری قابلیت پیاده مداری بر سیاستگذاری حمل ونقل پایدار شهری (مطالعه موردی: کلانشهر مشهد). معماری و شهرسازی پایدار، 7(1 )، 163-175. SID. https://sid.ir/paper/265544/fa

    Vancouver: کپی

    استادی جعفری مهدی، رفیعیان مجتبی، سعیده زرآبادی زهراالسادات. مدلسازی سنجش اثرگذاری قابلیت پیاده مداری بر سیاستگذاری حمل ونقل پایدار شهری (مطالعه موردی: کلانشهر مشهد). معماری و شهرسازی پایدار[Internet]. 1398؛7(1 ):163-175. Available from: https://sid.ir/paper/265544/fa

    IEEE: کپی

    مهدی استادی جعفری، مجتبی رفیعیان، و زهراالسادات سعیده زرآبادی، “مدلسازی سنجش اثرگذاری قابلیت پیاده مداری بر سیاستگذاری حمل ونقل پایدار شهری (مطالعه موردی: کلانشهر مشهد)،” معماری و شهرسازی پایدار، vol. 7، no. 1 ، pp. 163–175، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/265544/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button