مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

930
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

784
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش ثبات قدم و هوش در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 233 | صفحه پایان 248

چکیده

 هدف: اینپژوهش با هدف تعیین نقش ثبات قدم و ابعاد آن و هوش در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع هم بستگی بود. جامعه آماری این پژوهش 5200 نفر از دانشجویان سال دوم به بعد دوره کارشناسی سایت مرکزی دانشگاه بوعلی سینا همدان بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای تعداد 379 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار: پرسشنامه 12 سؤالی ثبات قدم داکورث (2007) و مقیاس سه هوش نابسته به فرهنگ کتل (1940) بودند. پایایی پرسشنامه ثبات قدم در پژوهش حاضر با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 836/0 محاسبه گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که ثبات قدم و هوش هردو باهم می توانند به میزان 26% تغییر در پیشرفت تحصیلی را پیش بینی کنند. ثبات قدم 43% و هوش 18% توان پیش بینی پیشرفت تحصیلی را دارد. قدرت پیش بینی ابعاد ثبات قدم به این شرح بود: ثبات در علاقه 32% و پشتکار در تلاش 24%. ثبات قدم به میزان 48/0 و هوش 31/0 با پیشرفت تحصیلی رابطه دارد. همبستگی ابعاد ثبات قدم با پیشرفت تحصیلی به این شرح بود: ثبات در علاقه 44/0 و پشتکار در تلاش 39/0. نتیجه گیری: از این پژوهش نتیجه گرفته می شود که ثبات قدم عامل فردی مؤثرتری نسبت هوش در پیشرفت تحصیلی است که این می تواند به عنوان چشم انداز آموزشی جدید ضرورت نیاز به توجه بیشتر مسئولان آموزشی را به ثبات قدم یادگیرندگان نشان دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، محیا، ذوقی پایدار، محمدرضا، و رشید، خسرو. (1397). نقش ثبات قدم و هوش در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان. راهبردهای شناختی در یادگیری، 6(11 )، 233-248. SID. https://sid.ir/paper/255111/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی محیا، ذوقی پایدار محمدرضا، رشید خسرو. نقش ثبات قدم و هوش در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان. راهبردهای شناختی در یادگیری[Internet]. 1397؛6(11 ):233-248. Available from: https://sid.ir/paper/255111/fa

    IEEE: کپی

    محیا حسینی، محمدرضا ذوقی پایدار، و خسرو رشید، “نقش ثبات قدم و هوش در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان،” راهبردهای شناختی در یادگیری، vol. 6، no. 11 ، pp. 233–248، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255111/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button