مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,814
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,291
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

صفحات

 صفحه شروع 70 | صفحه پایان 77

چکیده

 مقدمه: امروزه هوش هیجانی به عنوان یک موضوع جدید در بسیاری از علوم, به خصوص مدیریت و آموزش مطرح شده و رابطه آن با متغیرهای مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به اهمیت و نقش هوش هیجانی در موفقیت تحصیلی دانشجویان, این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی و موفقیت تحصیلی در دانشجویان پزشکی شیراز انجام گرفته است.مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی و مقطعی در دانشجویان پزشکی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان پزشکی شیراز و نمونه شامل 100 نفر از آنان بوده است که به شیوه تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات, پرسشنامه هوش هیجانی بردبری که شامل چهار بعد (خودآگاهی, خودمدیریتی, آگاهی اجتماعی و مدیریت ارتباطی) است, بود. پایایی این پرسشنامه, توسط گنجی با استفاده از آلفای کرونباخ, 88% تعیین شد. روایی آن نیز توسط اساتید این حوزه تایید گردید. همچنین شاخص پیشرفت تحصیلی, معدل کل دانشجویان پزشکی بود. جهت تجزیه و تحلیل نتایج از آزمون های آماری توصیفی, تی مستقل و تحلیل واریانس در نرم افزار SPSS نسخه 14 استفاده گردید.نتایج: باتوجه به یافته های پژوهش, میانگین نمره هوش هیجانی 16.37±1.04 بود که باتوجه به دامنه نمرات هوش هیجانی (1-103), نمره هوش هیجانی پایین می باشد. همچنین بین نمره هوش هیجانی و ابعاد آن با نمره پیشرفت تحصیلی تفاوت معناداری وجود ندارد (p=0.949).نتیجه گیری: مطالعه نشان داد هوش هیجانی دانشجویان پزشکی بالا نیست. فقدان ارتباط معنادار بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی, ممکن است به دلیل نوع آزمون گرفته شده از دانشجویان باشد که اساسا عمق یادگیری را نمی سنجد بلکه آنچه را که دانشجویان حفظ کرده اند, می سنجد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کشاورز، نجمه، امینی، میترا، مانی، آرش، نبیئی، پریسا، صفاری، زهرا، و جعفری، محمدمراد. (1393). بررسی رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences (IJVLMS)، 5(3)، 70-77. SID. https://sid.ir/paper/249925/fa

    Vancouver: کپی

    کشاورز نجمه، امینی میترا، مانی آرش، نبیئی پریسا، صفاری زهرا، جعفری محمدمراد. بررسی رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences (IJVLMS)[Internet]. 1393؛5(3):70-77. Available from: https://sid.ir/paper/249925/fa

    IEEE: کپی

    نجمه کشاورز، میترا امینی، آرش مانی، پریسا نبیئی، زهرا صفاری، و محمدمراد جعفری، “بررسی رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز،” مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences (IJVLMS)، vol. 5، no. 3، pp. 70–77، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/249925/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button