مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

440
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

656
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی ساختاری تعلل ورزی تحصیلی براساس جهت گیری هدف و سبک های اسنادی: با نقش میانجی انگیزه تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 155 | صفحه پایان 173

چکیده

 هدف: هدف پژوهش تدوین الگوی ساختاری تعلل ورزی تحصیلی براساس جهت گیری هدف و سبک های اسنادی باواسطه انگیزه تحصیلی دانش آموزان بود. روش: روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر بجنورد در سال تحصیلی 96-1395 بودند. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی از هر کدام از مناطق شمالی, جنوبی, غربی و شرقی شش دبیرستان دخترانه و پسرانه و از هر دبیرستان سه کلاس انتخاب شدند. نمونه شامل 400 نفر (171 پسر و 231 دختر) بود. داده ها از طریق پرسشنامه های تعلل ورزی تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984), 2. پرسشنامه ی جهت گیری هدف الیوت و مک گریگور (2001)؛ پرسشنامه اسنادهای علی کودکان و نوجوانان پیترسون و سلیگمن (1982) و پرسشنامه انگیزه تحصیلی هارتر (1981, 1980) جمع آوری شد. یافته ها: نتایج نشان داد که الگوی پیشنهادی برازنده داده ها است. برازش الگو نشان می دهد که ضرایب مسیر مستقیم منتهی به انگیزش شامل جهت گیری تسلط گرایشی, عملکرد اجتنابی و سبک اسناد منفی و ضریب مسیر مستقیم انگیزش تحصیلی به تعلل ورزی تحصیلی در سطح آلفای 05/0 معنادارند. همچنین تمامی اثرات غیرمستقیم مدل معنادارند. اندازه معناداری برای اثرات غیرمستقیم مدل نشان داد که تمامی این اثرات در سطح آلفای 05/0 معنادارند. نتیجه گیری: توجه به نقش مستقیم هدف تسلط گرایشی در کاهش تعلل ورزی سیاست گذاری آموزشی در این زمینه باید با تأکید بر مهارت آموزی و تبحر بر موضوعات آموزشی به جای ایجاد اضطراب در بین دانش آموزان و فضای رقابتی ناسالم باشد. همچنین آموزش شیوه های غلبه بر سبک های اسنادی بدبینانه موجب افزایش انگیزه تحصیلی و به تبع آن کاهش تعلل ورزی تحصیلی می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قنادی، سوزان، فخری، محمدکاظم، و دوستی، یارعلی. (1397). الگوی ساختاری تعلل ورزی تحصیلی براساس جهت گیری هدف و سبک های اسنادی: با نقش میانجی انگیزه تحصیلی. راهبردهای شناختی در یادگیری، 6(11 )، 155-173. SID. https://sid.ir/paper/255116/fa

    Vancouver: کپی

    قنادی سوزان، فخری محمدکاظم، دوستی یارعلی. الگوی ساختاری تعلل ورزی تحصیلی براساس جهت گیری هدف و سبک های اسنادی: با نقش میانجی انگیزه تحصیلی. راهبردهای شناختی در یادگیری[Internet]. 1397؛6(11 ):155-173. Available from: https://sid.ir/paper/255116/fa

    IEEE: کپی

    سوزان قنادی، محمدکاظم فخری، و یارعلی دوستی، “الگوی ساختاری تعلل ورزی تحصیلی براساس جهت گیری هدف و سبک های اسنادی: با نقش میانجی انگیزه تحصیلی،” راهبردهای شناختی در یادگیری، vol. 6، no. 11 ، pp. 155–173، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255116/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button