مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

590
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

699
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی عملکرد ریاضیات براساس کارکردهای اجرایی در کودکان بهنجار مقطع چهارم ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 169 | صفحه پایان 187

چکیده

 هدف: هدف این پژوهش بررسی رابطه میان مؤلفه های کارکردهای اجرایی شامل تبدیل, بازداری, به روزرسانی, حلقه واجی, مجری مرکزی, صفحه دیداری-فضایی و عملکرد ریاضیات در دانش آموزان بود. روش: روش این پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری, دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی مدارس دولتی در پایان سال تحصیلی 94-1393در شهر تهران بود. از میان آنان 367 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. به منظور بررسی همبستگی میان مؤلفه ها از آزمون های استروپ, ویسکانسین, اِن بک, فراخنای اعداد مستقیم, فراخنای اعداد وارونه, بلوک کرسی و آزمون محقق ساخته ریاضیات استفاده شده است. یافته ها: داده ها به وسیله ی آزمون همبستگی و رگرسیون گام به گام تحلیل شده اند. نتایج همبستگی نشان داده است که همه مؤلفه های کارکردهای اجرایی ارتباط معناداری با مولفة عملکرد ریاضیات داشته اند. مؤلفه بازداری, تبدیل و به روزرسانی رابطه معنادار منفی و مؤلفه های حلقه واجی, مجری مرکزی و صفحه دیداری-فضایی رابطه معنادار مثبت با ریاضیات داشته اند. اگرچه نتایج رگرسیون نشان می دهد که هر یک از این مؤلفه ها سهم متفاوتی در پیش بینی عملکرد ریاضیات داشته اند. مؤلفه بازداری قوی ترین و مؤلفه صفحه دیداری-فضایی ضعیف ترین مؤلفه پیش بینی کننده سطح عملکرد ریاضیات بوده است. پس از بازداری مؤلفه های به روزرسانی, تبدیل, حلقه واجی و مجری مرکزی به ترتیب در درجه اهمیت بعدی قرار می گیرند. نتیجه گیری: نتایج این تحقیق تأیید می کند که کارکردهای اجرایی مغز در پیش بینی عملکرد ریاضیات کودکان مهم است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدی کمرپشتی، عاصفه، ابراهیمی قوام، صغری، علیزاده، حمید، دلاور، علی، و فرخی، نورعلی. (1398). پیش بینی عملکرد ریاضیات براساس کارکردهای اجرایی در کودکان بهنجار مقطع چهارم ابتدایی. راهبردهای شناختی در یادگیری، 7(12 )، 169-187. SID. https://sid.ir/paper/255128/fa

    Vancouver: کپی

    احمدی کمرپشتی عاصفه، ابراهیمی قوام صغری، علیزاده حمید، دلاور علی، فرخی نورعلی. پیش بینی عملکرد ریاضیات براساس کارکردهای اجرایی در کودکان بهنجار مقطع چهارم ابتدایی. راهبردهای شناختی در یادگیری[Internet]. 1398؛7(12 ):169-187. Available from: https://sid.ir/paper/255128/fa

    IEEE: کپی

    عاصفه احمدی کمرپشتی، صغری ابراهیمی قوام، حمید علیزاده، علی دلاور، و نورعلی فرخی، “پیش بینی عملکرد ریاضیات براساس کارکردهای اجرایی در کودکان بهنجار مقطع چهارم ابتدایی،” راهبردهای شناختی در یادگیری، vol. 7، no. 12 ، pp. 169–187، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255128/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button