مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,414
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,294
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش شیوه کاوشگری بر فرآیندهای شناختی تفکر انتقادی، تحلیل، استنباط، ارزشیابی، استدلال قیاسی و استقرایی

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 92

چکیده

 هدف: مطالعات نشان می دهد برنامه آموزشی و درسی مبتنی بر کاوشگری به طور موثری سبب افزایش تفکر انتقادی دانش آموزان می گردد, بنابراین هدف این پژوهش تعیین تاثیر آموزش شیوه کاوشگری بر تفکر انتقادی دانش آموزان در درس علوم تجربی بود.روش: روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه هشتم شهر همدان در سال 1394 بود. در این پژوهش از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد, حجم نمونه در این پژوهش 40 نفر بود که به صورت تصادفی 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل قرار گرفت. سپس آموزش شیوه کاوشگری به گروه آزمایش ارائه شد و گروه کنترل تحت آموزش سنتی قرار گرفت. جهت جمع آوری داده ها از آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا- فرم ب استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس یک متغیره تحلیل شدند.یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش شیوه کاوشگری بر تفکر انتقادی دانش آموزان موثر بود. همچنین آموزش شیوه کاوشگری بر مولفه های تحلیل, استنباط, ارزشیابی, استدلال قیاسی و استدلالی استقرایی دانش آموزان موثر بود.نتیجه گیری: بنابراین بر اساس نتایج این پژوهش می توان گفت یادگیری بر اساس شیوه کاوشگری به عنوان یک روش تدریس می تواند سبب توسعه توانائی های تفکر انتقادی گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یارمحمدی واصل، مسیب، ذوقی پایدار، محمدرضا، و محمدی، عباس. (1396). تاثیر آموزش شیوه کاوشگری بر فرآیندهای شناختی تفکر انتقادی, تحلیل, استنباط, ارزشیابی, استدلال قیاسی و استقرایی. راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8 )، 79-92. SID. https://sid.ir/paper/255166/fa

    Vancouver: کپی

    یارمحمدی واصل مسیب، ذوقی پایدار محمدرضا، محمدی عباس. تاثیر آموزش شیوه کاوشگری بر فرآیندهای شناختی تفکر انتقادی, تحلیل, استنباط, ارزشیابی, استدلال قیاسی و استقرایی. راهبردهای شناختی در یادگیری[Internet]. 1396؛5(8 ):79-92. Available from: https://sid.ir/paper/255166/fa

    IEEE: کپی

    مسیب یارمحمدی واصل، محمدرضا ذوقی پایدار، و عباس محمدی، “تاثیر آموزش شیوه کاوشگری بر فرآیندهای شناختی تفکر انتقادی, تحلیل, استنباط, ارزشیابی, استدلال قیاسی و استقرایی،” راهبردهای شناختی در یادگیری، vol. 5، no. 8 ، pp. 79–92، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255166/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button