هدف: کودکان با اختلال خاص یادگیری علیرغم داشتن هوش بهر متوسط یا بالاتر از متوسط در کارکردهای اساسی تحصیلی مانند خواندن، نوشتن و ریاضی دشواری دارند. هدف از این پژوهش مقایسه سازماندهی-برنامه ریزی، استدلال و حافظه کاری در کودکان با و بدون اختلال خاص یادگیری بود.روش: این پژوهش از نوع علی-مقایسه ای بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانش آموزان عادی و کلیه دانش آموزان با اختلال خاص یادگیری پایه چهارم ابتدایی در مدارس پسرانه شهر گناباد بود. نمونه شامل 30 دانش آموز با اختلال خاص یادگیری و 30 دانش آموز عادی که در سال تحصیلی 92-91 مشغول به تحصیل بودند، می شد. از روش نمونه گیری تصادفی ساده برای انتخاب دانش آموزان با اختلال خاص یادگیری و برای دانش آموزان عادی از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای استفاده شد.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که عملکرد کودکان عادی در کارکردهای اجرایی به طور معنا داری نسبت به انواع اختلال های خاص یادگیری متفاوت است (p<0.05)، همچنین مشخص شد انواع اختلال خاص یادگیری (خواندن، نوشتن و ریاضی) در کارکردهای اجرایی تفاوت معنا داری با یکدیگر ندارند (p>0.05).نتیجه گیری: با استناد به یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که کودکان با انواع اختلال های خاص یادگیری در کارکردهای اجرایی عملکرد پایین تری نسبت به کودکان عادی دارند و این مساله باید در ارزیابی و درمان این کودکان مورد توجه قرار گیرد.