مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

764
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

587
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی عوامل، ملاک ها و نشانگرهای اعتبارسنجی مدرسه های متوسطه نظری ایران

صفحات

 صفحه شروع 189 | صفحه پایان 232

چکیده

 هدف از اجرای پژوهش حاضر, شناسایی عوامل, ملاک ها و نشانگرهای اعتبارسنجی به منظور تضمین کیفیت آموزش در مدرسه های متوسطه نظری بود. روش پژوهش, چندروشی[1] بود که از دو روش اسنادی و پدیدارشناسی استفاده شده است. برای دسترسی به داده های غنی پس از تحلیل اسناد (7 سند داخلی و 17 سند خارجی مرتبط با کلیدواژه های منتخب), از مصاحبه با صاحب نظران استفاده شد. مشارکت کنندگان در پژوهش بر اساس رویکردی هدفمند و با استفاده از روش موارد مطلوب, از بین خبرگان تعلیم و تربیت, متخصصان اعتبارسنجی و مسیولان اجرایی آموزش و پرورش برگزیده شدند. اشباع نظری به عنوان شاخص کفایت داده ها پس از مصاحبه نیمه ساختاریافته با 35 نفر از مشارکت کنندگان, به دست آمد. برای گردآوری داده ها از تحلیل اسناد و مصاحبه از نوع نیمه ساختاریافته بهره گرفته شد. نتایج نشان داد چارچوب اعتبارسنجی مدرسه های متوسطه نظری دارای 7 عامل (ساختار سازمانی, ساختارفیزیکی, عوامل فردی معلم (کادر اداری و آموزشی), عوامل فردی دانش آموزی, عوامل سیاسی, عوامل فرهنگی و هسته فنی تدریس و یادگیری) است. 60 ملاک و 266 نشانگر متناسب با ویژگی های مدرسه های متوسطه نظری برای عوامل هفتگانه فوق, شناسایی و درنهایت چارچوب پیشنهادی اعتبارسنجی مدرسه های متوسطه نظری معرفی شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، کاوه، فرهادی راد، حمید، پارسا، عبداله، و مهرعلی زاده، یداله. (1398). شناسایی عوامل, ملاک ها و نشانگرهای اعتبارسنجی مدرسه های متوسطه نظری ایران. مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، 9(28 )، 189-232. SID. https://sid.ir/paper/255252/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی کاوه، فرهادی راد حمید، پارسا عبداله، مهرعلی زاده یداله. شناسایی عوامل, ملاک ها و نشانگرهای اعتبارسنجی مدرسه های متوسطه نظری ایران. مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی[Internet]. 1398؛9(28 ):189-232. Available from: https://sid.ir/paper/255252/fa

    IEEE: کپی

    کاوه محمدی، حمید فرهادی راد، عبداله پارسا، و یداله مهرعلی زاده، “شناسایی عوامل, ملاک ها و نشانگرهای اعتبارسنجی مدرسه های متوسطه نظری ایران،” مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، vol. 9، no. 28 ، pp. 189–232، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255252/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا