مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,242
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

717
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش بلوغ عاطفی، خودتاب آوری و هوش معنوی در پیش بینی سازگاری با دانشگاه با کنترل انعطاف پذیری شناختی در دانشجویان پسر

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 12

چکیده

 هدف پژوهش, تعیین نقش بلوغ عاطفی, خودتاب آوری و هوش معنوی در پیش بینی سازگاری با دانشگاه با کنترل «انعطاف پذیری شناختی» بود. در یک طرح همبستگی و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای از بین دانشجویان پسر دانشگاه شهیدچمران اهواز, تعداد 277 دانشجوی پسر در سال تحصیلی 1396-1395 انتخاب شدند. شرکت کنندگان به پرسشنامه های بلوغ عاطفی سینگ و بهارگاوا, خودتاب آوری کلاهنن, هوش معنوی کینگ, سازگاری با دانشگاه بیکر و سیریک و انعطاف پذیری شناختی دنیس و واندروال پاسخ دادند. داده های حاصل از پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان دادند بین همه متغیرهای پیش بین و متغیر ملاک, همبستگی معنی داری وجود دارد. همچنین بین انعطاف پذیری شناختی و متغیر ملاک همبستگی مثبت و معنی داری وجود داشت. به علاوه, نتایج نشان دادند بلوغ عاطفی, خودتاب آوری و هوش معنوی با کنترل انعطاف پذیری شناختی به تبیین و پیش بینی 28 درصد از واریانس سازگاری با دانشگاه قادر است. همچنین در تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی بلوغ عاطفی و هوش معنوی نقش معنی داری در پیش بینی سازگاری با دانشگاه داشتند؛ بنابراین با توجه به نقش مهم بلوغ عاطفی, هوش معنوی در پیش بینی سازگاری دانشجویان, تمرکز بیشتر بر این متغیرها برای افزایش سازگاری دانشجویان, امری ضروری است و باعث بهبود عملکرد فرد در حوزه های فردی-اجتماعی و بهزیستی روانشناختی فرد می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شریفی ریگی، علی، مهرابی زاده هنرمند، مهناز، رحیمی، محمد، بشلیده، کیومرث، و امینی، زینب. (1397). نقش بلوغ عاطفی, خودتاب آوری و هوش معنوی در پیش بینی سازگاری با دانشگاه با کنترل انعطاف پذیری شناختی در دانشجویان پسر. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 4(3 (پیاپی 15) )، 1-12. SID. https://sid.ir/paper/257687/fa

    Vancouver: کپی

    شریفی ریگی علی، مهرابی زاده هنرمند مهناز، رحیمی محمد، بشلیده کیومرث، امینی زینب. نقش بلوغ عاطفی, خودتاب آوری و هوش معنوی در پیش بینی سازگاری با دانشگاه با کنترل انعطاف پذیری شناختی در دانشجویان پسر. پژوهشنامه روانشناسی مثبت[Internet]. 1397؛4(3 (پیاپی 15) ):1-12. Available from: https://sid.ir/paper/257687/fa

    IEEE: کپی

    علی شریفی ریگی، مهناز مهرابی زاده هنرمند، محمد رحیمی، کیومرث بشلیده، و زینب امینی، “نقش بلوغ عاطفی, خودتاب آوری و هوش معنوی در پیش بینی سازگاری با دانشگاه با کنترل انعطاف پذیری شناختی در دانشجویان پسر،” پژوهشنامه روانشناسی مثبت، vol. 4، no. 3 (پیاپی 15) ، pp. 1–12، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/257687/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا