Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

602
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

683
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش بلوغ عاطفی، خودتاب آوری و هوش معنوی در پیش بینی سازگاری با دانشگاه، با کنترل «انعطاف پذیری شناختی» در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه جندی شاپور اهواز

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 78

چکیده

 زمینه و هدف: امروزه, سازگاری با دانشگاه در دانشجویان پرستاری و مامایی به دلیل مواجهه با عوامل فشار زای روانی و محیطی, نیازمند توجه بیشتری است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش بلوغ عاطفی, خودتاب آوری و هوش معنوی در پیش بینی سازگاری با دانشگاه با کنترل «انعطاف پذیری شناختی» در دانشجویان پرستاری و مامایی انجام شد. روش بررسی: در یک طرح همبستگی با استفاده از روش نمونه گیری مرحله ای از بین دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه جندی شاپور اهواز در سال تحصیلی 1396-1395 براساس جدولMorgan و Krijcei, تعداد 273 دانشجو انتخاب شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه های بلوغ عاطفی, خودتاب آوری, هوش معنوی, سازگاری با دانشگاه و انعطاف پذیری شناختی جمع آوری شد. داده ها به کمک ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تحلیل شدند. یافته ها: در این مطالعه براساس نتایج ضریب همبستگی پیرسون, بین همه متغیر های پیش بین و متغیر ملاک, همبستگی معنی داری وجود داشت. همچنین بین انعطاف پذیری شناختی و متغیر ملاک, همبستگی مثبت و معنی داری یافت شد. نتایج رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد بلوغ عاطفی, خودتاب آوری و هوش معنوی با کنترل انعطاف پذیری شناختی, قادر به تبیین و پیش بینی 26% از واریانس سازگاری با دانشگاه می باشد. همچنین در تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی, بلوغ عاطفی و هوش معنوی نقش معنی داری در پیش بینی سازگاری با دانشگاه داشتند. نتیجه گیری: با توجه به نقش مهم بلوغ عاطفی, هوش معنوی (در ورای اثر انعطاف پذیری شناختی) در پیش بینی سازگاری دانشجویان پرستاری و مامایی با دانشگاه, هدف قرار دادن این متغیرها در جهت افزایش سازگاری دانشجویان, امری ضروری است و می توانند باعث بهبود عملکرد دانشجویان در حوزه های فردی-اجتماعی, بهزیستی روان شناختی و ارتقای سلامت جامعه شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شریفی ریگی، علی، و بساک نژاد، سودابه. (1397). نقش بلوغ عاطفی, خودتاب آوری و هوش معنوی در پیش بینی سازگاری با دانشگاه, با کنترل «انعطاف پذیری شناختی» در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه جندی شاپور اهواز. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 12(7 )، 69-78. SID. https://sid.ir/paper/132447/fa

    Vancouver: کپی

    شریفی ریگی علی، بساک نژاد سودابه. نقش بلوغ عاطفی, خودتاب آوری و هوش معنوی در پیش بینی سازگاری با دانشگاه, با کنترل «انعطاف پذیری شناختی» در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه جندی شاپور اهواز. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم[Internet]. 1397؛12(7 ):69-78. Available from: https://sid.ir/paper/132447/fa

    IEEE: کپی

    علی شریفی ریگی، و سودابه بساک نژاد، “نقش بلوغ عاطفی, خودتاب آوری و هوش معنوی در پیش بینی سازگاری با دانشگاه, با کنترل «انعطاف پذیری شناختی» در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه جندی شاپور اهواز،” مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، vol. 12، no. 7 ، pp. 69–78، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/132447/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا