مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

769
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

291
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی یادگیری در عملکرد بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با به کارگیری معیارهای بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت در تنظیم شاخص های کارت امتیاز متوازن

صفحات

 صفحه شروع 56 | صفحه پایان 65

چکیده

 مقدمه: BSC از بهترین و پرکاربردترین الگوها درارزیابی عملکرد بیمارستان هاست که از 4 منظر به ارزیابی می پردازد و منظر یادگیری یکی از آن هاست. برای استفاده از این مدل باید یک الگوی مفهومی جهت تدوین مجموعه ای از شاخص های عملکرد در راستای اهداف راهبرد بیمارستان فراهم گردد. با توجه به استفاده از مدل EFQM در ارزیابی عملکرد بیمارستان ها, این پژوهش با هدف بررسی نقش یادگیری در ارزیابی عملکرد بیمارستان های شاهرود با به کارگیری معیارهای EFQM درتنظیم شاخص های BSC انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش از نوع تحقیقات پیمایشی است که در آن از شیوه نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد. جمعیت آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان شاغل و بیماران بستری در بیمارستان های امام حسین (ع) و بهار شاهرود در سال 97 می باشد. حجم نمونه در بیمارستان امام حسین (ع) 700 نفر و بیمارستان بهار 200 نفر می باشد. برای جمع آوری داده ها از طراحی 4 پرسشنامه مجزا مبتنی بر مناظر چهارگانه BSC بر اساس معیارهای EFQM و پرسشنامه استاندارد سروکوال استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه ها نیز توسط 11 نفر از خبرگان گروه اعتباربخشی بیمارستان ها, اساتید دانشگاه وصاحب نظران مدیریت تأیید شد. داده های جمع آوری شده به وسیله نرم افزارSPSS نسخه 24 و اکسل تحلیل گردید. یافته ها: با بازنگری در مناظر BSC و ارتباط بین اهداف آن ها, منظر مشتریان در بهترین سطح و به ترتیب مناظر فرایندها, مالی و رشد و یادگیری در پایین ترین سطح قرار گرفتند. "افزایش رضایت کارکنان" و "تشویق نوآوری" به عنوان زیربنایی ترین هدف و "رضایت بیماران از محیط فیزیکی" در بالاترین سطح نقشه راهبرد قرار گرفت. نتیجه گیری: این روش علاوه بر اینکه جنبه ای جدید برای تعیین شا خص های BSC به وجود آورد, به طور دقیق مشخص ساخت که سرمایه گذاری در حوزه رشد و یادگیری, بسیار با اهمیت است زیرا در نهایت این کارکنان هستند که بر فرایندها و نتایج سازمان تأثیر گذاشته و باعث تحقق اهداف سایر مناظر و دستیابی به چشم انداز بیمارستان می شوند. همچنین پیشنهاد می گردد مدیران بیمارستان ها ازشاخص های مشترک بین BSC و EFQM جهت تسهیل پیاده سازی اعتباربخشی در بیمارستان ها استفاده نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    یحیایی، محمد، احمدی، سیدعلی اکبر، کولیوند، پیرحسین، و رجب بیگی، مجتبی. (1398). بررسی یادگیری در عملکرد بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با به کارگیری معیارهای بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت در تنظیم شاخص های کارت امتیاز متوازن. علوم اعصاب شفای خاتم، 7(2 )، 56-65. SID. https://sid.ir/paper/258194/fa

    Vancouver: کپی

    یحیایی محمد، احمدی سیدعلی اکبر، کولیوند پیرحسین، رجب بیگی مجتبی. بررسی یادگیری در عملکرد بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با به کارگیری معیارهای بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت در تنظیم شاخص های کارت امتیاز متوازن. علوم اعصاب شفای خاتم[Internet]. 1398؛7(2 ):56-65. Available from: https://sid.ir/paper/258194/fa

    IEEE: کپی

    محمد یحیایی، سیدعلی اکبر احمدی، پیرحسین کولیوند، و مجتبی رجب بیگی، “بررسی یادگیری در عملکرد بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با به کارگیری معیارهای بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت در تنظیم شاخص های کارت امتیاز متوازن،” علوم اعصاب شفای خاتم، vol. 7، no. 2 ، pp. 56–65، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258194/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button