مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,653
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,647
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مشاوره گروهی «راه حل محور» بر خودکارآمدی و حمایت اجتماعی کودکان کار

صفحات

 صفحه شروع 109 | صفحه پایان 118

چکیده

 زمینه و هدف: در حال حاضر, پدیده کودکان کار و خیابانی یکی از معضلات گریبان گیر بیشتر شهرهای بزرگ در جهان معاصر است, بنابراین هدف این پژوهش, ارزیابی اثربخشی مشاوره گروهی راه حل محور بر خودکارآمدی و حمایت اجتماعی کودکان کار بود.روش: روش پژوهش, آزمایشی از نوع طرح پس آزمون با گروه گواه بود و جامعه آماری, کودکان حاضر در کانون فرهنگی حمایتی کودکان کار کوشا شهر تهران طی سال 1393 بود. نمونه پژوهش, 30 کودک کار حاضر در آن کانون بودند که به صورت داوطلبانه در پژوهش شرکت کردند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه با حجم برابر (15 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای سنجش, شامل پرسشنامه خودکارآمدی عمومی (شرر, 1982) و پرسش نامه حمایت اجتماعی (فیلیپس, 1986) بود. گروه آزمایش در 12 جلسه 90 دقیقه ای در مشاوره گروهی راه حل محور شرکت کردند و گروه گواه هیچ گونه مشاوره ای دریافت نکردند. به منظور بررسی اثربخشی مشاوره گروهی راه حل محور بر خودکارآمدی و حمایت اجتماعی کودکان کار از آزمون t مستقل و نیز مجذور اتا استفاده شده است.یافته ها: نتایج نشان داده پس از اجرای جلسات مشاوره گروهی راه حل محور, خودکارآمدی در آزمودنی های گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه افزایش معناداری پیدا کرده است, درحالی که در میزان متغیر حمایت اجتماعی, تفاوت مشاهده شده معنادار نبود (p<0.05).نتیجه گیری: مشاوره گروهی راه حل محور, سطح خودکارآمدی کودکان کار را در این مطالعه افزایش داد اما تاثیر معناداری در متغیر حمایت اجتماعی, ایجاد نکرد, بنابراین بهتر است برای تقویت متغیر حمایت اجتماعی در کودکان کار, بر تعداد جلسات مشاوره افزوده و یا رویکردهای درمانی دیگر مورد آزمایش قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خانیکی، الهه، و معتمدی، عبداله. (1396). تاثیر مشاوره گروهی «راه حل محور» بر خودکارآمدی و حمایت اجتماعی کودکان کار. سلامت روان کودک (روان کودک)، 4(1 )، 109-118. SID. https://sid.ir/paper/258234/fa

    Vancouver: کپی

    خانیکی الهه، معتمدی عبداله. تاثیر مشاوره گروهی «راه حل محور» بر خودکارآمدی و حمایت اجتماعی کودکان کار. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1396؛4(1 ):109-118. Available from: https://sid.ir/paper/258234/fa

    IEEE: کپی

    الهه خانیکی، و عبداله معتمدی، “تاثیر مشاوره گروهی «راه حل محور» بر خودکارآمدی و حمایت اجتماعی کودکان کار،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 4، no. 1 ، pp. 109–118، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258234/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button