مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

999
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

558
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر بخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی با محوریت مدیریت خشم بر مهار خشم دانش آموزان پسر

صفحات

 صفحه شروع 159 | صفحه پایان 168

چکیده

 زمینه و هدف: خشم در کودکان و نوجوانان یکی از هیجانات شایع و مخرب است که باعث بروز مشکلات شناختی و رفتاری گوناگونی در آنان می­ شود و تهدیدی برای سلامت روان کودکان و نوجوانان است. هدف پژوهش حاضر تأثیر درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن­ آگاهی با محوریت مدیریت خشم بر مهار خشم دانش ­ آموزان پسر بود. روش: این پژوهش نیمه ­ آزمایشی با طرح پیش­ آزمون – پس­ آزمون و گروه گواه انجام شد. نمونه مورد مطالعه شامل 30 نفر از دانش ­ آموزان پسر10 تا 14 ساله شهر چابهار در سال تحصیلی 96-97 بود که در پرسشنامه بیان حالت – صفت خشم اسپیلبرگر (1999), نمرات بالاتری کسب کرده بودند. این افراد با روش نمونه ­ گیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) جایدهی شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقه ­ ای تحت آموزش درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن­ آگاهی با محوریت مدیریت خشم قرار گرفتند و گروه گواه در این فاصله, هیچ­ گونه آموزشی را دریافت نکرد. برای تجزیه وتحلیل داده ­ ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ­ ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن ­ آگاهی با محوریت مدیریت خشم بر مؤلفه ­ های مهار خشم, اثربخشی معناداری دارد؛ بدین معنا که میانگین نمرات گروه آزمایش در پس ­ آزمون نسبت به گروه گواه به طور معناداری کاهش پیدا کرده است (0/01p<). نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج به دست آمده می­ توان نتیجه گرفت که درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن­ آگاهی به خاطر تأکید ویژه­ ای که بر تجربه و برون ریزی مستقیم هیجان­ ها دارد, می­ تواند باعث مهار و کاهش مؤلفه های خشم شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بادپا، خالد، شیرازی، محمود، و عرب، علی. (1397). اثر بخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی با محوریت مدیریت خشم بر مهار خشم دانش آموزان پسر. سلامت روان کودک (روان کودک)، 5(4 )، 159-168. SID. https://sid.ir/paper/258259/fa

    Vancouver: کپی

    بادپا خالد، شیرازی محمود، عرب علی. اثر بخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی با محوریت مدیریت خشم بر مهار خشم دانش آموزان پسر. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1397؛5(4 ):159-168. Available from: https://sid.ir/paper/258259/fa

    IEEE: کپی

    خالد بادپا، محمود شیرازی، و علی عرب، “اثر بخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی با محوریت مدیریت خشم بر مهار خشم دانش آموزان پسر،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 5، no. 4 ، pp. 159–168، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258259/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button