Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

681
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

834
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی بازی های ریتمیک بر برنامه ریزی و سازماندهی، انعطاف پذیری، بازداری، و فراشناخت کودکان پیش دبستانی

صفحات

 صفحه شروع 188 | صفحه پایان 199

چکیده

 زمینه و هدف: پیدا کردن روش های مناسب برای بهبود کنش های اجرایی همچون مهارت های برنامه ریزی و سازمان دهی, انعطاف پذیری, بازداری, و فراشناخت در کودکان پیش دبستانی به واسطه اثر این مهارت ها در تمامی فعالیت های آینده این کودکان, حائز اهمیت خاصی است؛ از این رو هدف از اجرای پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی های ریتمیک بر میزان مهارت های برنامه-ریزی و سازمان دهی, انعطاف پذیری, بازداری, و فراشناخت کودکان پیش-دبستانی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس-آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 6-4 ساله ثبت نام شده در مهدکودک ها و مراکز پیش دبستانی شهر رشت در سال 1396 بود که تعداد 30 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و بر حسب شرایط ورود به پژوهش به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها مقیاس درجه بندی رفتار کنش وری اجرایی (اسپای, ایسکوئس و جیویا, 2002) بود. آزمودنی های گروه آزمایش در 12 جلسه 45 دقیقه ای به صورت گروهی تحت آموزش قرار گرفتند, در حالی که گروه گواه چنین آموزشی را دریافت نکردند. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که مداخله بازی های ریتمیک توانسته است عملکرد مهارت های برنامه ریزی و سازمان دهی (001/0 > P و 11/21=F), انعطاف پذیری (001/0 > P و 89/17=F), بازداری (01/0 > P و 58/7=F), و فراشناخت (001/0 > P و 59/19=F) گروه آزمایش را بهبود دهد. نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر می توان استنباط کرد اجرای بازی-های ریتمیک به صورت جلساتی جذاب و سلسله مراتبی, با ایجاد تحرک و نشاط به همراه موسیقی و ریتم, این فرصت را در اختیار کودکان قرار می دهد تا توانایی خود را در مهارت های برنامه ریزی و سازمان دهی, انعطاف پذیری, بازداری, و فراشناخت تقویت کنند؛ بنابراین, این شیوه می تواند به عنوان یک شیوه تکمیلی در کنار سایر برنامه های آموزشی به کار رود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    صفای هنروری، حدیثه، و مشکبیدحقیقی، محسن. (1398). اثربخشی بازی های ریتمیک بر برنامه ریزی و سازماندهی, انعطاف پذیری, بازداری, و فراشناخت کودکان پیش دبستانی. سلامت روان کودک (روان کودک)، 6(3 )، 188-199. SID. https://sid.ir/paper/258290/fa

    Vancouver: کپی

    صفای هنروری حدیثه، مشکبیدحقیقی محسن. اثربخشی بازی های ریتمیک بر برنامه ریزی و سازماندهی, انعطاف پذیری, بازداری, و فراشناخت کودکان پیش دبستانی. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1398؛6(3 ):188-199. Available from: https://sid.ir/paper/258290/fa

    IEEE: کپی

    حدیثه صفای هنروری، و محسن مشکبیدحقیقی، “اثربخشی بازی های ریتمیک بر برنامه ریزی و سازماندهی, انعطاف پذیری, بازداری, و فراشناخت کودکان پیش دبستانی،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 6، no. 3 ، pp. 188–199، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258290/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا