Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,340
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

662
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سنجش کنشی رفتار: روی آوردی در طراحی مداخلات رفتاری برای رفتارهای چالش انگیز در مدارس (مقاله مروری)

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 100

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر به توصیف بنیادهای مفهومی سنجش کنشی رفتار, تاریخچه, روش ها و نقش این سنجش در طراحی مداخلات رفتاری, و مروری بر تعدادی از پژوهش های مربوط, با تاکید بر رفتارهای چالش انگیز در مدارس پرداخته است.منابع داده ها: پایگاه های مجلات  PubMed ,PsycNET ,Science Direct ,Elsevier ,Springer ,SAGE Proquestو Google scholar برای جستجوی اطلاعات استفاده شدند.روش مطالعه: روش پژوهش, مطالعه مبانی نظری و پژوهشی بود. تعدادی از مقالات و پایان نامه های معتبری که روش سنجش کنشی رفتار را در ارتباط با رفتارهای چالش انگیز در کودکان و نوجوانان, تا تاریخ 30 جولای سال 2016 مورد استفاده قرار داده بودند, مورد ارزیابی قرار گرفتند. مطالعات انتخاب شده بر اساس نظریه ها و الگوهای موجود مرتبط با سنجش کنشی رفتار ترکیب شدند.یافته ها: رفتارهای چالش انگیز در موقعیت های مختلف و به ویژه در موقعیت های آموزشی, با یادگیری و تحول فرد تداخل می کند یا اینکه برای خود کودک و سایرین آسیب رسان است. سنجش کنشی رفتار به عنوان روی آوردی که در برابر شکل شناسی رفتار مطرح شد, به دنبال شناسایی کنش رفتارهای چالش انگیز بوده و به طراحی مداخلات تقویت محور و برگرفته از نتایج این سنجش می پردازد. در طول 70 سال گذشته, مطالعات بی شماری این روی آورد را در رابطه با مشکلات رفتاری متعدد مورد بررسی قرار داده اند.نتیجه گیری: مروری بر ادبیات پژوهشی سنجش کنشی رفتار, کارآمدی این روی آورد و درنتیجه, اهمیت و ضرورت کاربست آن را به ویژه در جایگاه آموزش عمومی و تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه نشان می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میرنسب، میرمحمود، و محبی، مینا. (1395). سنجش کنشی رفتار: روی آوردی در طراحی مداخلات رفتاری برای رفتارهای چالش انگیز در مدارس (مقاله مروری). سلامت روان کودک (روان کودک)، 3(4)، 89-100. SID. https://sid.ir/paper/258319/fa

    Vancouver: کپی

    میرنسب میرمحمود، محبی مینا. سنجش کنشی رفتار: روی آوردی در طراحی مداخلات رفتاری برای رفتارهای چالش انگیز در مدارس (مقاله مروری). سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1395؛3(4):89-100. Available from: https://sid.ir/paper/258319/fa

    IEEE: کپی

    میرمحمود میرنسب، و مینا محبی، “سنجش کنشی رفتار: روی آوردی در طراحی مداخلات رفتاری برای رفتارهای چالش انگیز در مدارس (مقاله مروری)،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 3، no. 4، pp. 89–100، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258319/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا