Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,204
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

950
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کیفیت رابطه والد-کودک و خواهر-برادر در خانواده های دارای فرزند مبتلا به نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 111

چکیده

 زمینه و هدف: اختلال نافرمانی مقابله ای یکی از شایع ترین اختلالات رفتاری در کودکان است که موجب تخریب شدید روابط بین فردی کودک می شود. از این رو هدف پژوهش حاضر مطالعه کیفیت رابطه والد-کودک و خواهر-برادر در خانواده های با و بدون فرزند مبتلا به نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای بود. روش: طرح این پژوهش, توصیفی از نوع علی-مقایسه ای است. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی (پایه سوم تا ششم) با و بدون نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای در سال تحصیلی 96-95 شهرستان رودسر بود که 130 نفر از آنها (65 نفر در هر گروه) به روش: نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس درجه بندی اختلال نافرمانی مقابله ای (هومرسون و همکاران, 2006), مقیاس رابطه والد-فرزند (فاین و همکاران, 1983), پرسشنامه شاخص های رفتاری خواهر-برادران (هترینگتون و همکاران, 1999) و نیز مصاحبه بالینی نیمه ساختاریافته بود. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون تی و تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که میان گروه با و بدون نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای از لحاظ کیفیت رابطه پدر-کودک, کیفیت رابطه مادر-کودک, کیفیت رابطه کلی والد-کودک, و نیز کیفیت رابطه خواهر-برادر تفاوت معنادار وجود دارد؛ به طوری که میانگین گروه دارای نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای در هریک از این متغیرها به صورت معناداری کمتر از گروه بدون نشانه های اختلال است (001/0>P). نتیجه گیری: رفتارهای کودک مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای, به طور متقابل, منجر به رفتارهای والدگری نامناسب از سوی پدر و مادر, تعارضات بین خواهر و برادر و در نتیجه تضعیف کیفیت روابط بین اعضای خانواده می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خداکرمی جانباز، فائزه، حسین خانزاده، عباسعلی، و ابوالقاسمی، عباس. (1398). کیفیت رابطه والد-کودک و خواهر-برادر در خانواده های دارای فرزند مبتلا به نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای. سلامت روان کودک (روان کودک)، 6(1 )، 95-111. SID. https://sid.ir/paper/258332/fa

    Vancouver: کپی

    خداکرمی جانباز فائزه، حسین خانزاده عباسعلی، ابوالقاسمی عباس. کیفیت رابطه والد-کودک و خواهر-برادر در خانواده های دارای فرزند مبتلا به نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1398؛6(1 ):95-111. Available from: https://sid.ir/paper/258332/fa

    IEEE: کپی

    فائزه خداکرمی جانباز، عباسعلی حسین خانزاده، و عباس ابوالقاسمی، “کیفیت رابطه والد-کودک و خواهر-برادر در خانواده های دارای فرزند مبتلا به نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 6، no. 1 ، pp. 95–111، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258332/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا